→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym (do 16.01.2022)
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

THPV Bembridge

Rodzaj i typ statku
Statek pilotowy
Rok budowy
1938
Miejsce budowy
Middlesbrough (Wielka Brytania)
Miejsce postoju
Szczecin
Poprzednie nazwy
Koniec służby
2004
Typ silnika / ożaglowania
Wymiary
długość: 46 m
szerokość: 8,23 m

Zbudowany w ramach kontraktu numer 504 jako statek pilotowy. Zwodowano go 14 lipca 1938 r.

„Bembridge” był pierwszą jednostką dla firmy Trinity House napędzaną silnikiem diesla skonstruowanym w British Auxiliaries Ltd. w Glasgow. THPV „Bembridge” (THPV – Trinity House Pilot Vessel) służył w rejonie wyspy Wight z bazą w Cowes od 1938 r. do 1947 r.

W 1940 r. brał udział w operacji „Dynamo” – ewakuacji żołnierzy spod Dunkierki przez kanał La Manche. W 1944 r. podobnie jak wiele pływających jednostek wziął udział w lądowaniu aliantów w Normandii – operacjach znanych jako „Neptun” i „Overlord”.

W czerwcu 1972 r. został kupiony przez Cosag Marine Service i po dostosowaniu do nowej funkcji, jako statek badawczy, poszukiwał złóż ropy na Morzu Północnym. W tym czasie na powiększonym pokładzie rufowym zamontowano dużych rozmiarów wysięgnik. Jednostka brała udział w początkowej fazie badań z ramienia Forties Oilfields jako statek nawigujący oraz baza komunikacyjna.

W 2004 r. „Bembridge” został zastąpiony trałowcem HMS „Wilton” i odholowany do River Medway, gdzie planowano przebudować go na pływającą restaurację. Z końcem stycznia 2009 r. statek został kupiony przez Magemar Polska, a w lutym przeholowany do Szczecina, gdzie znajduje się obecnie.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.