• Wystawa „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” na statku-muzeum „Sołdek” od dnia 16.06.2023 r. będzie nieczynna do odwołania
• 8 czerwca 2023 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

ORP Batory

Rodzaj i typ statku
kuter pościgowy
Rok budowy
1932
Miejsce budowy
Modlin
Miejsce postoju
Gdynia
Poprzednie nazwy
1932: Batory
1946: Hel
1949: 7 listopada
1953: KP-1
ok. 1960: Batory (KP-1)
Koniec służby
1969
Typ silnika / ożaglowania
3 silniki spalinowe, łącznie 1275 KM
Wymiary
długość: 21,2 m
szerokość: 3,6 m

Zbudowany w latach 1930-1932 w Stoczni Modlińskiej PZInż., Modlin (Polska) dla Straży Granicznej. Po wybuchu wojny zmobilizowany, pełnił funkcje pomocnicze. Po kapitulacji Helu posłużył do ucieczki 16 osób do Szwecji. Powrócił do Polski w październiku 1945 roku, następnie w składzie PMW, a od 1947 r. w Wojskach Ochrony Pogranicza. W 1957 przekazany do LOK i przeprowadzony na Zalew Zegrzyński, tam wykorzystywany jako jednostka szkoleniowa i ratownicza.

W 1969 roku przeznaczony do kasacji, ale w 1974 roku przeholowany do Helu i ustawiony jako pomnik w porcie wojennym w Helu. W 2009 roku przejęty przez Muzeum Marynarki Wojennej i ustawiony na dziedzińcu muzeum w Gdyni.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.