→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 30 listopada 2021 roku statek-muzeum "Sołdek" będzie zamknięty dla zwiedzających.
→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 3 grudnia 2021 roku Spichlerze na Ołowiance i statek-muzeum "Sołdek" będą zamknięte dla zwiedzających.
→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

Okoń

Rodzaj i typ statku
Holownik
Rok budowy
1921
Miejsce budowy
Königsberg (Kaliningrad)
Miejsce postoju
Gdańsk
Poprzednie nazwy
: "Neptun"
: "Wisełka"
Koniec służby
Typ silnika / ożaglowania
Wymiary
długość: 15,20 m
szerokość: 3,20 m

Jednostka o stalowym, nitowanym kadłubie i oryginalnie z jedną maszyną parową o mocy 60 KM. Zbudowana w 1921 roku w ówczesnym Königsbergu, dzisiejszym Kaliningradzie, dla armatora Otto Grossmana. Jeszcze w tym samym roku jednostka o nazwie “Neptun” zmieniła port macierzysty na Elbląg i znalazła się w rękach nowych właścicieli: Johanna Klebba i Eduarda Krügera. Zarejestrowano ją jako statek śródlądowy. W 1923 roku statek trafił do Gdańska i zaczął pływać dla firmy Bergford Holz Spedition Und Lagergeselschft. W 1931 roku holownik zakupiła firma Bergenske Baltic Tansport Ltd AG z Gdańska. Siedem lat później nowym właścicielem został Johann Saidowsky, zlecił on remont jednostki w stoczni A&W Wojan w Gdańsku gdzie częściowo wymieniono poszycie. Statek dzięki zapobiegliwości właściciela przetrwał II wojnę światową, ale został następnie upaństwowiony i przejęty jako mienie poniemieckie. W 1946 roku użytkownikiem stała się Polska Żegluga Państwowa w Gdańsku. Kapitanem wciąż był przedwojenny właściciel, który zmienił imię i nazwisko na Jan Saidowski. Po dwóch latach jednostka przeszła jednak na Skarb Państwa i przekazano ją Przedsiębiorstwu Żegluga na Wiśle w Warszawie, oddział w Gdańsku. Zmieniono też nazwę na “Wisełka”. Pracował w portach na wybrzeżu gdańskim i na Dolnej Wiśle. W 1949 roku trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Gdańsku. Po 2 latach holownik przemianowano na “Okoń” i zarejestrowano w Rejonie Dróg Wodnych w Tczewie. Po kolejnych zmianach właściciela statek trafił do remontu, w czasie którego wymieniono mu m.in. kocioł parowy. Przebudowy jednostki dokonano w latach 1959-1961 w Sotczni Rzecznej w Tczewie. Wtedy to zamontowano niemiecki wysokoprężny silnik typu 54DV224 o mocy 100 KM. W 1972 roku holownik trafił do Gdyni kupiony przez “Port Service”. Kolejna zmiana silnika miła miejsce w 1986 roku. Tym razem był to Rekin SW400/M2 o mocy 95 KM. Czasowo wycofywany ze służby trafił w końcu Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych “Neptun” w Gdyni. Obecnym właścicielem jest “Restauracja Szafarnia 10” w Gdańsku, która zleciła pod koniec 2016 roku jego remont i przebudowę. Ma ona obejmować m.in. montaż zabytkowego kotła parowego z początku XX wieku.

Statek ma zostać przystosowany do potrzeb turystów. Ma też odzyskać dawną nazwę “Neptun” planowany jest na początek czerwca. W 2017 roku ma powrócić na Motławę jako kawiarniany parowiec turystyczny.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.