KOMUNIKATY

- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
- Statek-muzeum „Sołdek” 15 października 2021 r. będzie otwarty dla zwiedzających w godzinach 10:00-13:00

Lubecki

Rodzaj i typ statku
Holownik motorowy bocznokołowy
Rok budowy
1912
Miejsce budowy
Stocznia braci Nobel, St. Petersburg (Rosja)
Miejsce postoju
Stocznia Rzeczna "Malbo" we Wrocławiu
Poprzednie nazwy
: "Poljak"
: "Zimsen"
: "Lubecki"
: "Warmia"
Koniec służby
1969
Typ silnika / ożaglowania
silnik wysokoprężny typu H 1285
6 cylindrowy
Wymiary
długość: 49,88 m
szerokość: 12,21 m

Zbudowany w stoczni firmy braci Nobel, którzy uzyskali zgodę rządu niemieckiego na transport nafty Wisłą do Gdańska, gdzie w porcie założyli swój oddział pod nazwą Naphta Industrie Gesellschaft m.b.H., Gebrüder Nobel. Został przetransportowany w częściach koleją do Włocławka i tam prawdopodobnie w stoczni A. Paruszewskiego zmontowany. Holownik pod nazwą “Poljak” wraz z innymi pływał na trasie Warszawa-Gdańsk-Warszawa, holując barki z naftą.

Po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie w lutym 1915 r. został zarekwirowany i wcielony do zmilitaryzowanej jednostki Chef des Feldeienbahnwesenes Schiffahrtsgruppe Ost, Warschau. Zmieniono mu nazwę na “Zimsen”.

Koniec wojny w listopadzie 1918 r. i tworzenie się państwowości polskiej oraz wydany dekret o nacjonalizacji środków transportu spowodował przejęcie statku początkowo przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych.

W 1919 r. zmieniono nazwę statku na “Lubecki”. Armatorem została Polska Żegluga Państwowa w Warszawie. Holownik pływał z Warszawy do Nieszawy, gdzie odbierał barki z towarami żywnościowymi dostarczanymi z Gdańska przez Amerykanów.

8 września 1939 r. został wcielony do Oddziału Wydzielonego “Wisła”. Jego zadaniem miało być holowanie kryp z zaopatrzeniem i pomoc przy przechodzeniu statków przez tzw. przemiały. Ostatecznie 10 września 1939 r. załoga zatopiła holownik przez odkręcenie kingstonów. Po zakończeniu kampanii wrześniowej podniesiony i odholowany na remont do Bydgoszczy. Na początku 1948 r. armatorem statku została Państwowa Żegluga na Wiśle w Warszawie. W 1951 r. trafił do P.P. Żegluga na Wiśle, gdzie zmieniono nazwę na “Warmia”.

Wycofany w 1969 r. i odstawiony w porcie praskim. W 1972 r. przekazany Klubowi Stal, działającemu przy przystani Fabryki Samochodów Osobowych. Stacjonował także w Wierzbicy nad Zalewem Zegrzyńskim. W 1977 r. wymontowano silnik, a sam statek ustawiono na lądzie w Bydgoszczy. Obecnie poddawany rewitalizacji w Warszawie. Właściciel to Zarząd Mienia m.st. Warszawy.

Obecnie poddawany jest rewitalizacji w Stoczni Rzecznej “Malbo” we Wrocławiu. Prawdopodobnie w 2017 roku statek trafi do Warszawy i będzie woził pasażerów.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.