• Wystawa „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” na statku-muzeum „Sołdek” od dnia 16.06.2023 r. będzie nieczynna do odwołania
• 8 czerwca 2023 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Lampart

Rodzaj i typ statku
Lodołamacz L-250
Rok budowy
1959
Miejsce budowy
Gdynia
Miejsce postoju
obecnie Gdańsk Świbno
Poprzednie nazwy
Koniec służby
2004
Typ silnika / ożaglowania
Typ RV6M536, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny czterosuwowy
Wymiary
długość: 28 m
szerokość całkowita: 7,06 m
wysokość boczna: 2,40 m
zanurzenie: 1,40 m

Projekt L-250 został opracowany przez Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu w 1958 r. Budowę czterech jednostek typu L-250 zlecono Stoczni Remontowej w Gdyni. W styczniu 1960 r. pierwsza z nich, prototyp pod nazwą „Lampart”, podjęła służbę w dzisiejszym Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego z Tczewa. Według opisów technicznych „Lampart” jest lodołamaczem rzecznym, liniowym, motorowym, jednośrubowym, o konstrukcji całkowicie spawanej, zbudowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Oprócz swego priorytetowego przeznaczenia spełniał również funkcje holownicze.

Po 44 latach lodołamacz został wycofany ze służby w 2004 r. Obiekt przejęło stowarzyszenie Lastadia, w 2009 r. „Lampart” przeszedł generalny remont i zacumowano go w Gdańsku Świbnie. Właścicielem jest firma prywatna prowadząca w Świbnie prace hydrotechniczne.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.