• Spichlerze na Ołowiance i statku-muzeum "Sołdek" w dniu 24.09.2022 r. w związku z festynem będą czynne dla zwiedzających w godz. 10:00-18:00 (prom kursuje w godzinach 12:00-20:00)
• Mostek kapitański wraz ze skrzydełkami na statku-muzeum "Sołdek" w dniach 24-25.09.2022 r. z powodu prac remontowych, będzie niedostępny dla zwiedzających
• Prom "Motława" w dniach 27-28.09.2022 r. nie kursuje. Za utrudnienia przepraszamy
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Lampart

Rodzaj i typ statku
Lodołamacz L-250
Rok budowy
1959
Miejsce budowy
Gdynia
Miejsce postoju
obecnie Gdańsk Świbno
Poprzednie nazwy
Koniec służby
2004
Typ silnika / ożaglowania
Typ RV6M536, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny czterosuwowy
Wymiary
długość: 28 m
szerokość całkowita: 7,06 m
wysokość boczna: 2,40 m
zanurzenie: 1,40 m

Projekt L-250 został opracowany przez Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu w 1958 r. Budowę czterech jednostek typu L-250 zlecono Stoczni Remontowej w Gdyni. W styczniu 1960 r. pierwsza z nich, prototyp pod nazwą „Lampart”, podjęła służbę w dzisiejszym Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego z Tczewa. Według opisów technicznych „Lampart” jest lodołamaczem rzecznym, liniowym, motorowym, jednośrubowym, o konstrukcji całkowicie spawanej, zbudowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Oprócz swego priorytetowego przeznaczenia spełniał również funkcje holownicze.

Po 44 latach lodołamacz został wycofany ze służby w 2004 r. Obiekt przejęło stowarzyszenie Lastadia, w 2009 r. „Lampart” przeszedł generalny remont i zacumowano go w Gdańsku Świbnie. Właścicielem jest firma prywatna prowadząca w Świbnie prace hydrotechniczne.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.