KOMUNIKATY

- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
- Statek-muzeum „Sołdek” 15 października 2021 r. będzie otwarty dla zwiedzających w godzinach 10:00-13:00

Jantar

Rodzaj i typ statku
Statek turystyczny motorowy
Rok budowy
1892
Miejsce budowy
Elbląg
Miejsce postoju
Bydgoszcz
Poprzednie nazwy
: "Martha"
: "Błażej"
Koniec służby
Typ silnika / ożaglowania
maszyna parowa dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod. F. Schichau, 50 KM przy 250 obr./min
silnik spalinowy "Henschel", 60 KM
silnik spalinowy typu 4L110 czterocylindrowy "Skoda", 60 KM
Wymiary
długość: 26,50 m
szerokość: 3,00 m

Zbudowany w 1892 r. jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing (Elbląg). Otrzymał nazwę „Martha” i eksploatowany był głównie na wodach Kanału Ostródzko-Elbląskiego. Około 1907 r. zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 r. „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Grudziądz.

Około 1925 r. statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Dzierzgonki nad jeziorem Druzno. W marcu 1945 r. odnaleziony w szuwarach jeziora. Nieuszkodzoną jednostkę przejął Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i zmienił jej nazwę na „Błażej”. W lipcu tego samego roku statek skierowano na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu.

11 listopada 1954 r. Centralny Zarząd Dróg polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy, co nastąpiło w maju 1955 r. W RDW przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy, dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia, Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu. Nazwany „Jantar” rozpoczął w 1963 r. rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą szkolną po Jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. W 1964 r. Mostostal z Poznania podarował silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki, a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych nr 4 w Poznaniu.

W 1981 r. wycofany i oddany na złom. Statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników spółdzielni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim. Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym „Jantara” jest Bydgoszcz.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.