KOMUNIKATY

- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
- Statek-muzeum „Sołdek” 15 października 2021 r. będzie otwarty dla zwiedzających w godzinach 10:00-13:00

Jadwiga

Rodzaj i typ statku
statek pasażerski (budowany jako holownik)
Rok budowy
1926
Miejsce budowy
nieznane
Miejsce postoju
Nakło nad Notecią
Poprzednie nazwy
: Zgłowięda
: Koszykówka
Koniec służby
Typ silnika / ożaglowania
1 silnik wysokoprężny "Iveco"o mocy 75 KM (2006 rok)
Wymiary
długość: 16,59 m
szerokość: 3,46 m
wysokość całkowita: 3,1 m
zanurzenie: 0,8 m

“Jadwiga” zbudowana została w 1926 roku w nieznanej stoczni. Od 1938 roku figuruje w ewidencji Polskiego Rejestru Statków. W maju 1946 roku ekipy Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu wydobyły zniszczony w 6 % wrak statku z dna Wisły w rejonie Nieszawy. Jednostkę odbudowano w Stoczni Rzecznej w Toruniu z kredytów inwestycyjnych. Przydzielony do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu w 1948 roku otrzymał nazwę “Koszykówka”, którą rok później zmieniono na “Zgłowięda”. Przedwojenna nazwa nie jest znana. Statek wykorzystywano jako holownik. W 1951 roku trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Płocku, gdzie pływał do 1958 roku. W 1956 roku otrzymał silnik typu 3D6 o mocy 150 KM. W maju 1958 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem TP-082/80/58 polecił przekazać holownik do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Tam też wykorzystywany był przy pracach hydrotechnicznych i holowaniach. Od 1963 roku jego armatorem został Okręgowy Zarząd Wodny w Bydgoszczy, a od 1973 roku Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy. W czasie eksploatacji statek był przebudowywany co zmieniło jego sylwetkę. W 1988 roku “Zgłowięda” została wycofana, a w dniu 15 lutego 1989 roku przekazana Urzędowi Miasta i Gminy w Barcinie. Tam pływała na jeziorze Mielno. W październiku 1991 roku statek nabył Włodzimierz Czechlowski nie wiadomo do kiedy go eksploatował. W 2001 roku stojący na lądzie w Łącku koło Tuczna dawny holownik odnaleźli Jerzy i Waldemar Matuszakowie. Po dwuletnich poszukiwaniach odnaleźli oni dawnego właściciela i odkupili wrak. Remont trwał 18 miesięcy, między innymi w Fordonie gdzie został przewieziony na lawecie. Tam też otrzymał nowy silnik, rewers i pozostałe wyposażenie. W 2005 roku statek trafił do Pieczysk nad Zalewem Koronowskim. Od 2015 roku macierzysty port to Nakło nad Notecią.

Wymiary po przebudowach:
1962 r.: długość całkowita: 16,67 m; szerokość całkowita: 3,46 m; wysokość burt: 1,40 m; wysokość całkowita: 4,05 m zanurzenie: 0,80 m.
1966 r.: długość całkowita: 16,67 m; szerokość całkowita: 3,46 m; wysokość burt: 1,20 m; wysokość całkowita: 3,15 m zanurzenie: 0,80 m.
1988 r.: długość całkowita: 16,59 m; szerokość całkowita: 3,46 m; wysokość burt: 1,40 m; wysokość całkowita: 310 m zanurzenie: 0,80 m.

Silniki główne:
1948 r.: 1 silnik wysokoprężny sześciocylindrowy; Deutz; prod: Klöeckner Humboldt Deutz A.G, Köln; rok produkcji 1938 o mocy 90 KM.
Od 1956 roku 1 silnik wysokoprężny sześciocylindrowy typu 3D6; prod. ZSRR; rok produkcji 1953; Nr fabryczny: 9130; moc: 150 KM; średnica cylindra: 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów max.: 1500 min.; obroty wału śrubowego: 500/min. później 750 obrotów/min.; 1 prądnica prądu stałego o mocy 0,9 kW dająca prąd o napięciu 28 V.
Od 2006 roku 1 silnik wysokoprężny “Iveco”o mocy 75 KM

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.