• Oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w dniu 30.03.2024 r. będą czynne w godzinach 10:00-13:00. Muzeum Zalewu Wiślanego będzie w tym dniu zamknięte. W dniach 31.03-1.04.2024 r. (Wielkanoc) wszystkie oddziały NMM będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Irena

Rodzaj i typ statku
barka towarowa
Rok budowy
1936
Miejsce budowy
stocznia i warsztat mechaniczny Lloyda Bydgoskiego S.A., Bydgoszcz
Miejsce postoju
górny awanport śluzy Szczytniki, Wybrzeże Wyspiańskiego 27, Wrocław
Poprzednie nazwy
: Ż – 2107
Koniec służby
1989
Typ silnika / ożaglowania
brak napędu własnego
Wymiary
długość: 43 m
szerokość: 4,83 m
zanurzenie: 1,74 m
wysokość przelotowa: 3,90 m
nośność: 254 t

Powstała w 1936 r. w stoczni bydgoskiej. Do 1989 r. eksploatowana była na Kanale Bydgoskim i na Odrzańskiej Drodze Wodnej, Wartą docierała do Poznania, Wisłą do Gdańska. W 1990 r. przeprowadzono ją do Szczecina i wykorzystywano w roli magazynu – depozytu sprzętu pochodzącego z innych barek. W ładowni rufowej urządzono koszarkę, z miejscami noclegowymi dla 8 pracowników Żeglugi Bydgoskiej, zaś w rufowej kajucie socjalnej stację dyspozytorską i dozoru jednostek Żeglugi Bydgoskiej. W tych rolach barkę (na postoju) eksploatowano do 1998 r., kiedy to w trakcie manewru przy nabrzeżu przebito dno w kilku punktach. Dziury prowizorycznie zabezpieczono, wyprowadzono barkę z Parnicy i oparto ją na skarpie nabrzeża Regalicy, gdzie znajdowała się kolejne 5 lat czekając na zezłomowanie. W 2003 dzięki życzliwośći dr Edwarda Ossowskiego, Prezesa Zarządu Żeglugi Bydgoskiej przeszła w ręce Fundacji Otwartego Muzeum Techniki.

W 2004 w szczecińskiej stoczni Porta Odra wymieniono część zniszczonego poszycia dna i sprowadzono barkę do Wrocławia. Tutaj siłami wolontariatu prowadzono roboty porządkowe i antykorozyjnie, prace przygotowujące barkę do remontu (dokumentacja techniczna i żeglugowa), stworzono również strukturę kierującą realizacją programu odbudowy barki, ustalono specyfikację robót, w styczniu 2014 złożono wniosek na wsparcie projektu rewaloryzacji barki, uwieńczony powodzeniem – dotacją Gminy Wrocław. Barka powstała w konstrukcji stalowej, płaskodennej, lukowej, nitowanej.

Obecnie składa się z dwóch dużych ładowni oraz pomieszczeń socjalnych na rufie i w magazynku dziobowym. Na rufie znajduje się też sterówka, własnego napędu barka nigdy nie posiadała. Ferdeki stalowe, pierwotnie drewniane kryte smołą, oryginalne wręgi dna barki i jak można podejrzewać również wręgi ścian bocznych – wykonano w Hucie Królewskiej (obecnie Chorzów). W latach 2014 – 2016 prowadzone są na barce szeroko zakrojone prace remontowa i adaptacyjne: wymieniono poszycie dna, przywrócono pierwotny kształt okien (bulaje), wprowadzono instalację elektryczną, grzewczą i sanitarną, odeskowano wnętrza dostosowując je do roli Centrum Interpretacji Dziedzictwa Odrzańskiego, którym się staje.

 

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.