• Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
• Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie w dniu 29 października 2021 będzie otwarte w godzinach 10:00-12:00

Franuś

Rodzaj i typ statku
Holownik bunkrowy
Rok budowy
1906
Miejsce budowy
Maschinenfabrik und Kesselschmiede J.H.N. Wichhorst w Hamburgu
Miejsce postoju
Władysławowo
Poprzednie nazwy
: "Max Sötje"
: "Margot"
: "Maria"
: "Walter"
: "Nida"
: "Heubude"
: "Mocny"
: "Danielka"
Koniec służby
Typ silnika / ożaglowania
Wymiary
długość: 15,3 m
szerokość: 4,14 m
(oryg. wymiary z 1928 r.: dług.: 15,49 m, szer.: 4,57 m)

Jednostka o stalowym, nitowanym kadłubie i oryginalnie z jedną maszyną parową. W latach 1917-1928 kilka razy zmieniał armatora pływając głównie w okolicy Hamburga. W 1928 roku został zakupiony przez Polnisch-Skandinavische Transport AG Danzig i zarejestrowany jako polski statek w Konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej w Szczecinie pod nazwą “Nida”. W tym samym roku jednostka przybyła do Gdyni, która stała się jej portem macierzystym. W 1931 wstawiono do niej nowy kocioł parowy produkcji szkockiej firmy Bom&Schütze. W 1934 roku statek zatonął w gdyńskim porcie w czasie sztormu. Po podniesieniu trzeba było go poddać remontowi. “Nidę” zarekwirowały w 1939 roku niemieckie wojska okupacyjne i przydzielono go do Marineoberbauamt w Gdyni (Wyższy Morski Urząd Budowlany). Zmieniono też nazwę na “Heubude”. Prawie do końca II wojny światowej statek stacjonował w Gdyni, a w 1945 przetransportowano go do jednego z portów zachodniej Rzeszy. W październiku 1945 roku wrócił do Polski i jako “Mocny” służył w Spółce Transportowo-Oszczędnościowej “Blok-Sped” Sp. Z o.o. w Gdańsku. W 1949 roku holownik wyremontowano oraz przebudowano w Stoczni Gdynia. Od roku 1950 pływał dla Zarządu Portu Gdańsk-Gdynia, a 4 lata później dla Zarządu Portu w Gdyni. Tam też zmieniono mu nazwę na “Danielka”. Kolejną nazwę, “Franuś” nadano mu w 1956 roku. W 1961 roku poddano go kolejnemu remontowi i przebudowie wstawiając m.in. silnik wysokoprężny B 120 W o mocy 120 KM. W 1966 roku statek przeniesiono do rejestru śródlądowego, a w marcu 1972 roku przekazano do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich “Szkuner” we Władysławowie. W porcie tym pracuje do dzisiaj, choć zmieniał kilka razy właściciela. Obecnie wykorzystywany jest znów w firmie “Szkuner” przy pomocniczych pracach stoczniowych.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.