• Ośrodek Kultury Morskiej w dniu 29.04.2024. będzie otwarty w godzinach 11:00 – 15:00, następnie w dniu 30.04.2024. w godzinach 11:00 – 20:00, w związku z uroczystym otwarciem Żurawia
• Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich dniach 23-24.04.2024 r. będzie zamknięte dla zwiedzających.
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Dar Pomorza

Rodzaj i typ statku
żaglowy statek szkolny
Rok budowy
1909
Miejsce budowy
Stocznia Blohm & Voss, Hamburg (Niemcy)
Miejsce postoju
Gdynia
Poprzednie nazwy
1909: "Prinzess Eitel Friedrich"
1929: "Pomorze"
Koniec służby
1982
Typ silnika / ożaglowania
pełnorejowiec (fregata), 2259 m2
silnik wysokoprężny firmy MAN typu G6Vu50, 6 cylindrowy, 430 KM
Wymiary
długość:: 49,88 m
szerokość: 12,21 m

Zwodowano 12 października 1909 roku w hamburskiej stoczni Blohm & Voss jako niemiecki statek szkolny „Prinzess Eitel Friedrich”. Do końca I wojny światowej statek służył pod niemiecką banderą, a po zakończeniu wojny przekazano go Francji w ramach reparacji wojennych. Pozostał nieużywany.

W 1929 roku zakupiony z funduszy zebranych na Pomorzu przez Komitet Floty Narodowej. Po remoncie w Nakskov 13 lipca 1930 roku na redzie Gdyni dokonano poświęcenia statku (patronowali temu minister Eugeniusz Kwiatkowski i p. Maria Janta-Połczyńska) podniesiono polską banderę. Od tego dnia „Dar Pomorza” pracowicie służył polskiemu szkolnictwu morskiemu. Podczas 105 podróży wyszkoliło się na nim 13911 praktykantów. Statek przebył w tym czasie 509804 mil. Przed wojną pływał głównie na Morze Karaibskie, ale odbył też podróż dokoła świata (w latach 1934-1935) oraz okrążył przylądek Horn (w marcu 1937 roku). II wojnę światową spędził w Sztokholmie, skąd powrócił w październiku 1945 roku. Po wojnie pływał głównie na Morze Śródziemne, a od 1972 roku uczestniczył w światowych zlotach żaglowców (tzw. Operacje „Żagiel”). Dwukrotnie – w 1972 i 1980 roku – zwyciężył w regatach organizowanych przy okazji tych zlotów. Ostatni rejs szkolny prowadził we wrześniu 1981 roku do Kotki. Następnego roku jego obowiązki przejął nowo zbudowany „Dar Młodzieży”, natomiast zasłużonego weterana przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Nadal cumuje w Gdyni, a od maja 1983 roku udostępniony jest społeczeństwu. Do końca 2014 roku przez jego pokład przewinęło się prawie 4 mln zwiedzających. Na jego pokładzie zorganizowano – prócz wystaw stałych – 61 wystaw czasowych.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.