- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
- Prom "Motława" w dniu 21.10.2021 nie kursuje.

Alrina

Rodzaj i typ statku
Barka
Rok budowy
1889
Miejsce budowy
Holandia
Miejsce postoju
Kraków
Poprzednie nazwy
: M.V. "Armand"
Koniec służby
2009
Typ silnika / ożaglowania
Wymiary
długość: 53,20 m
szerokość: 8,2 m

Zbudowana w stoczni J.&K. Smit te Alblassardam w 1889 r., jako stalowy dwumasztowiec z czterema ładowniami o całkowitej ładowności 503 t. Została sprzedana w 1939 r. przez następne pokolenie właścicieli – Johanna Marria van der Wielena i Sibillię Anthonettę van der Wielen. Kupił ją Johannes Cernelis Teunis Gerrit Hompus.

W kwietniu 1948 r. jednostkę przebudowano na barkę motorową, wyposażając ją w czterotaktowy silnik diesla MAN. Siedem lat później główny silnik został zastąpiony przez ośmiocylindrowy silnik DEUTZ.

Barka cumowała m.in. w Rotterdamie. W 1970 r. barka – od tego momentu znana jako „Alrina ” – została kupiona przez Alberta Korstena. Po przebudowie w 1971 r. mogła przewozić do 515 ton ładunku przeznaczenia ogólnego, włączając w to pasze, nawozy, drewno i węgiel.

W 2003 r. barkę kupiło przedsiębiorstwo Pathways Spirit In Business. Barka rozpoczęła pierwszą w historii Polski, niemal roczną podróż drogą śródlądową z Rotterdamu do Krakowa. Po generalnym remoncie oraz starannej renowacji, przeprowadzonej przez polskich artystów i rzemieślników, we wrześniu 2009 r. barka dostała pozwolenie na użytkowanie.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.