
Co pływa, co tonie
W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką – edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Pocztówka z muzeum
NOWOŚĆ
Zajęcia plastyczne, skierowane przede wszystkim do dzieci, które do muzeum udają się pierwszy raz. Młodzi uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wybranymi wystawami, a zwieńczeniem zajęć będzie stworzenie własnej pocztówki w oparciu o wrażenia wyniesione z oglądanych wystaw.

Wiatr w żagle
Skąd się bierze wiatr i do czego służą marynarzom żagle? W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, co to jest sztorm i flauta. Sprawdzą, z jakiego płótna są szyte żagle i jak wygląda splot liny okrętowej. Wykonają statek z papieru oraz poznają jego załogę.

Mali rybacy
Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

Eko-stwory
Na wystawie “Łodzie ludów świata” dowiemy się, z jakich naturalnych, ekologicznych materiałów, oprócz drewna, można zbudować łodzie – wspólnie poszukamy miejsc, gdzie te materiały zostały użyte. Dowiemy się też, co zanieczyszcza morza, oceany i plaże i jak należy temu przeciwdziałać. Następnie z jednorazowych przedmiotów codziennego użytku wykonamy zabawne eko-stwory.

Wisła w legendach
Skąd pochodzi nazwa Wisły? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

Z marynarzem Motławkiem po statku
Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

Co pływa w morzu?
Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

Co pływa, co tonie
W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką – edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?
Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

Mali rybacy
Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

Eko-stwory
Na wystawie “Łodzie ludów świata” dowiemy się, z jakich naturalnych, ekologicznych materiałów, oprócz drewna, można zbudować łodzie – wspólnie poszukamy miejsc, gdzie te materiały zostały użyte. Dowiemy się też, co zanieczyszcza morza, oceany i plaże i jak należy temu przeciwdziałać. Następnie z jednorazowych przedmiotów codziennego użytku wykonamy zabawne eko-stwory.

Wisła w legendach
Skąd pochodzi nazwa Wisły? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

W kantorze kupca
Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.

Dlaczego woda jest mokra?
Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Wyprawa po podwodne tajemnice
Skąd się biorą zabytki archeologiczne w muzeum i jaką muszą przebyć drogę, aby się tam znaleźć? Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jakim zniszczeniom ulega drewno i metal po wydobyciu z wraka statku oraz porównać zabytki przed i po konserwacji. Zapoznają się także ze sprzętem służącym do nurkowania oraz wcielą się w rolę archeologa podwodnego na stanowisku interaktywnym.

Opowieść o flisaku i córce burmistrza
Wisłą do Gdańska, na rzecznych statkach, często płynęli flisacy. Jeden z nich ujrzał piękną burmistrzankę i zakochał się w niej do szaleństwa. Ale czy panna z dobrego domu odwzajemniła uczucie prostego spławnika? Zapraszamy na opowieść o życiu flisaków wzbogaconą o zajęcia plastyczne.

Z marynarzem Motławkiem po statku
Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

Co pływa w morzu?
Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

Gdzie ta keja, gdzie ten statek
NOWOŚĆ (w promocyjnej cenie)
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, odkrywają zakamarki i ciekawostki związane z naszym statkiem, rozwiązując zadania o pracy na morzu i budowie statku. Na zakończenie oczywiście podsumowanie gry i sprawdzenie poprawności odpowiedzi.

W morskich zakamarkach
NOWOŚĆ
Co skrywają morskie głębiny? Tego dowiecie się w trakcie zwiedzania wystawy czasowej “Do DNA”, na której poznamy kilka najciekawszych zabytków wydobytych z dna Morza Bałtyckiego. Podczas lekcji poznamy ich niezwykłe historie przy okazji rozwiązując zagadki i zadania z nimi związane.

Jak działa port?
Uczniowie podczas zabawy poznają funkcjonowanie współczesnego portu morskiego i jego najważniejsze urządzenia przeładunkowe. Nauczą się także odróżniać masowiec od kontenerowca. W drugiej części zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić swoje umiejętności na wystawie interaktywnej i samodzielnie załadować żaglowiec.

Zabytki na dnie mórz
Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty z dziedziny archeologii podwodnej w Polsce. Razem z dziećmi zastanowimy się, na czym polega praca archeologa pod wodą, co można znaleźć we wrakach i jak wydobyć cenne przedmioty na powierzchnię. Uczestnicy zajęć będą mogli również sprawdzić, ile ważą buty nurka klasycznego, obejrzeć z bliska jego hełm i porównać strój klasyczny ze strojem płetwonurka.

Rybacka brać
NOWOŚĆ!
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

O sztuce budowania łodzi
NOWOŚĆ!
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

Bądź eko!
NOWOŚĆ!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

Dlaczego latarnie mają czasem paski?
Do czego służył „garnek Wulkana”? Po co latarnikowi laterna? Kto rozpalał fałszywe światło i wabił załogi statków na skaliste brzegi? Zapraszamy na zajęcia, podczas których poznamy legendę o powstaniu latarni morskiej, zaprojektujemy jej własny model i dowiemy się, dlaczego marynarze musieli mieć dobrą pamięć.

Wodne eksperymenty
Co się stanie, gdy zmieszamy wodę z olejem i atramentem? Czy papier w wodzie może być suchy? Przelewając, topiąc i mieszając, zbadamy niezwykłe właściwości wody. Sprawdzimy, czy ciecz może być ciałem stałym i dlaczego mydło myje.

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?
Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

Królowa polskich rzek
Zapraszamy na zajęcia o najdłuższej rzece Polski. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, skąd Wisła wypływa i gdzie ma swoje ujście, jakie są jej dopływy oraz przez jakie miasta przepływa. Zapoznają się z rolą Wisły w dawnych wiekach i dowiedzą się, jak wyglądał spław towarów do Gdańska. Na zakończenie wcielą się wirtualnie w rolę rzecznego szypra i wyruszą w rejs statkiem wiślanym.

Wilkiem morskim być
Co wspólnego z morzem mają wilki i szczury, a bandera z jaskółką? Czy bicie szklanek dotyczy tylko szkła, a ósemka wiąże się tylko z matematyką? Śpiewając wesołą szantę, poznamy budowę statku, a na koniec każdy z uczestników zaprojektuje swój statek marzeń.

Mali rybacy
Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

Morze jak z obrazka
Lekcja o tym, jak nie bać się kolorów – morze nie jest tylko zielone, niebo błękitne, a słońce… żółte. Podczas zabawy ze sztuką nauczymy się rozpoznawać plany na obrazie, barwy zimne i ciepłe, podstawowe i pochodne, a także… achromatyczne. Porównamy różne style w malarstwie marynistycznym, odgadniemy tytuł dzieła za pomocą wspólnych dyskusji i stworzymy lustrzane odbicie obrazu. Jako podsumowanie zajęć, wykonamy własny, kolorowy obrazek!

W kantorze kupca
Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.

Dlaczego woda jest mokra?
Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Wraki w królestwie Neptuna
Co gryzie zatopiony statek? Kto lubi mieszkać na wraku? Uczestnicy zajęć poznają specyfikę środowiska morskiego oraz dowiedzą się, jak fauna i flora morska wpływają na stan zatopionych statków i łodzi. Zbadają, jakim zniszczeniom ulega drewno i metal po wydobyciu, a za pomocą mikroskopów sprawdzą to, czego nie widać gołym okiem.

Dlaczego morze jest słone?
Dlaczego w słonej wodzie nurkowanie jest trudniejsze? Czy można pić wodę morską? Skąd w morzu wzięła się sól? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią różne zagadki związane z morzem. Podczas warsztatów wykonamy szereg doświadczeń, które pozwolą nam lepiej poznać wodę i sól oraz oczywiście odpowiedzieć na pytanie, dlaczego morze jest słone. Lekcja połączona z zajęciami na wystawie interaktywnej.

Wszyscy do szalup!
W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

W kraju Anaruka
Czy dzieciom na całym świecie smakuje czekolada? Dlaczego niektórym łatwiej nauczyć się pływać kajakiem niż jeździć na rowerze? Zapraszamy na wyprawę do Grenlandii, aby przekonać się, jak żyją dzieci na dalekiej północy. Lekcja odbywa się na wystawie “Łodzie ludów świata”.

Opowieść o flisaku i córce burmistrza
Wisłą do Gdańska, na rzecznych statkach, często płynęli flisacy. Jeden z nich ujrzał piękną burmistrzankę i zakochał się w niej do szaleństwa. Ale czy panna z dobrego domu odwzajemniła uczucie prostego spławnika? Zapraszamy na opowieść o życiu flisaków wzbogaconą o zajęcia plastyczne.

Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

Inspektorzy na starym parowcu
Podczas lekcji dzieci zamienią się w inspektorów okrętowych i wyposażeni w specjalnie przygotowaną “dokumentację techniczną” wyruszą pod okiem edukatora na obchód statku w poszukiwaniu “usterek” zagrażających bezpieczeństwu żeglugi. Zajęcia uczą spostrzegawczości, kojarzenia faktów i orientacji w przestrzeni.

Wikingowie u siebie
NOWOŚĆ
Na czym polegało „święte prawo gościnności”? Jak wyglądało gospodarstwo wikinga? Jak spędzano czas wolny? Czym zajmowali się – poza wyprawami na “wiking” – mężczyźni, a czym kobiety? Podczas zajęć dowiemy się, czy tradycyjny podział ról wśród wikingów zawsze miał miejsce i… pośmiejemy się z przygody, która spotkała pewnego Fjolnira w gościnie u wikingów. Poznamy także bogaty panteon bóstw starogermańskich – słuchając mitu o darach Lokiego, sami zdecydujemy, które z nich bardziej przydadzą się Odynowi, a które Thorowi.

Nie taki wiking straszny jak go malują!
NOWOŚĆ
Z czym kojarzą nam się wikingowie? Czy byli to jedynie groźni wojownicy? Czym się zajmowali, gdy nie walczyli? No i… czy na pewno wiemy jak wyglądali? Odpowiedzi na te wszystkie pytania udzielimy na lekcji muzealnej, podczas której porozmawiamy o życiu codziennym wikingów. Poznamy ich alfabet runiczny i – niczym archeolodzy – spróbujemy odkryć do czego służyły tajemnicze przedmioty, które znajdują się na wystawie.

Gdzie ta keja, gdzie ten statek
NOWOŚĆ (w promocyjnej cenie)
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, odkrywają zakamarki i ciekawostki związane z naszym statkiem, rozwiązując zadania o pracy na morzu i budowie statku. Na zakończenie oczywiście podsumowanie gry i sprawdzenie poprawności odpowiedzi.

W morskich zakamarkach
NOWOŚĆ
Co skrywają morskie głębiny? Tego dowiecie się w trakcie zwiedzania wystawy czasowej “Do DNA”, na której poznamy kilka najciekawszych zabytków wydobytych z dna Morza Bałtyckiego. Podczas lekcji poznamy ich niezwykłe historie przy okazji rozwiązując zagadki i zadania z nimi związane.

Tam, gdzie dowodzi kapitan
Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Rybacka brać
NOWOŚĆ!
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Rejs przez wieki – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

O sztuce budowania łodzi
NOWOŚĆ!
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

Bądź eko!
NOWOŚĆ!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

Wisła w dziejach Polski
Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator pokaże uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W czasie zajęć dzieci rozwiążą karty zadań utrwalające wiedzę przekazywaną im przez edukatora.

Poszukiwania w gruncie rzeczy…
Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

Akademia wilków morskich
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, gdzie istniała pierwsza polska szkoła morska, zapoznają się z elementami ceremoniału morskiego (np. “wybijanie szklanek”) i poznają podstawową budowę statków. Poszukają także odpowiedzi na pytania: jaka róża była niezbędna dla żeglarzy oraz czy wilk morski to zwierzę? Na zakończenie wspólnie zaśpiewamy szantę.

Człowiek pod wodą – odwaga czy szaleństwo?
Uczestnicy zajęć poznają fascynującą historię nurkowania i niebezpiecznych wypraw odkrywających podwodne tajemnice. Obejrzą skafandry nurkowe, poznają działanie dzwonu nurkowego i wykonają doświadczenie wykorzystujące prawa fizyki działające podczas nurkowania. Na koniec wcielą się w archeologów i spróbują wykonać dokumentację podwodnego stanowiska archeologicznego.

Zabytki “konserwowe”
Co wspólnego mają: astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgena pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy zajęć porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i niezakonserwowane, sprawdzą też, jakim zniszczeniom ulegają drewno i metal po wydobyciu z wody, a na zakończenie spróbują ocalić beczkę i działo przed zniszczeniem.

Rozbitkowie na statku
Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy pneumatycznej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają także różne sposoby wzywania pomocy oraz nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować, co będzie im niezbędne do przeżycia!

W świecie piratów
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

Wszyscy do szalup!
W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

Szklana pogoda
Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być “wodny” termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna
Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

Przygody szypra Macieja
Szyper to bardzo ważna osoba, najważniejsza na wiślanej szkucie. Dba o załadunek towarów na statek, bezpieczny rejs i dokonuje transakcji handlowych. Na zajęciach uczniowie dowiedzą się, jak wyglądało codzienne życie i praca wiślanych flisaków, jakie przeszkody musieli pokonać w czasie rejsu, co jedli, jak odpoczywali. Uczestnicy zajęć wyruszą w wirtualny rejs wiślanym statkiem, nauczą się wiązać węzły żeglarskie, wezmą udział w zabawie utrwalającej zdobytą wiedzę.
Zajęcia odbywają się w Muzeum Wisły i Centrum Konserwacji Wraków Statków.

Wikingowie u siebie
NOWOŚĆ
Na czym polegało „święte prawo gościnności”? Jak wyglądało gospodarstwo wikinga? Jak spędzano czas wolny? Czym zajmowali się – poza wyprawami na “wiking” – mężczyźni, a czym kobiety? Podczas zajęć dowiemy się, czy tradycyjny podział ról wśród wikingów zawsze miał miejsce i… pośmiejemy się z przygody, która spotkała pewnego Fjolnira w gościnie u wikingów. Poznamy także bogaty panteon bóstw starogermańskich – słuchając mitu o darach Lokiego, sami zdecydujemy, które z nich bardziej przydadzą się Odynowi, a które Thorowi.

Żuraw – maszyna „prosta” a genialna
NOWOŚĆ
Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Tam, gdzie dowodzi kapitan
Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Rejs przez wieki – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

Promieniowanie X – moc zastosowań
Uwaga: zajęcia odbywają się tylko w ostatnią środę miesiąca. Obowiązuje rezerwacja mailowa (rezerwacje@nmm.pl) z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W grupie muszą być co najmniej dwaj opiekunowie.
Czy kiedykolwiek robiono ci zdjęcie rentgenowskie nogi lub ręki? Czy wiesz, dlaczego konserwator wykonuje zdjęcia rentgenowskie zabytków? W jakim celu co pewien czas bada się przy użyciu RTG statki przed wypłynięciem w rejsy? Co łączy spektrometr fluorescencji rentgenowskiej, badania naukowe zabytków oraz… “Gwiezdne Wojny”? Aby uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie na niepowtarzalne zajęcia prowadzone przez specjalistów z Działu Konserwacji Muzealiów naszego Muzeum.

Wisła w dziejach Polski
Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator pokaże uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W czasie zajęć dzieci rozwiążą karty zadań utrwalające wiedzę przekazywaną im przez edukatora.

Poszukiwania w gruncie rzeczy…
Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

Czy nurek musi być dobry z fizyki?
Czy praca nurka jest niebezpieczna? Czy musi znać prawa fizyki, aby chronić swoje zdrowie? A może wystarczy mieć najnowszy sprzęt, żeby uniknąć niebezpieczeństwa? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie lekcji prezentującej pracę archeologa podwodnego. Uczniowie poznają procesy, jakich doświadcza nurek podczas pracy pod wodą oraz grożące mu niebezpieczeństwa. Określimy także zasady bezpieczeństwa, jakich musi przestrzegać.

Rozbitkowie na statku
Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy pneumatycznej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają także różne sposoby wzywania pomocy oraz nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować, co będzie im niezbędne do przeżycia!

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna
Uczestnicy zajęć wezmą udział w grze muzealnej. Mobilna aplikacja – rozszerzona rzeczywistość – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym CKWS. Uczniowie, korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

W świecie piratów
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

Szklana pogoda
Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być “wodny” termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna
Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

Rejs przez wieki – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

Wisłą do Gdańska
W czasie zajęć uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych Wisłą do Gdańska i technikę spławu wiślanego. Poznają także miary i wagi stosowane w dawnych czasach. Dowiedzą się, w jaki sposób Wisłę wykorzystywano i zagospodarowywano na przestrzeni wieków.

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna
Uczestnicy zajęć wezmą udział w grze muzealnej. Mobilna aplikacja – rozszerzona rzeczywistość – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym CKWS. Uczniowie, korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

Fizyka na wesoło – ta niezwykła woda!
Podczas wspólnej zabawy poznamy niezwykłe właściwości wody. Zobaczymy, jak pięknie przenikają się kolory atramentów podczas dyfuzji, zbadamy właściwości morskiej wody, zagramy w zgadywankę i rozwiążemy krzyżówkę. Posypując wodę pieprzem, sprawdzimy, jak działa na nią mydło. Wykonamy też statki z papieru. A wszystko po to, by lepiej poznać niezwykłe właściwości zwykłej wody!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

Przygody wiślanych flisaków
Kim był flisak i jakie przygody mógł przeżyć na wiślanym szlaku? Uczestnicy zajęć poznają słownictwo związane z żeglugą wiślaną i dawne typy statków rzecznych. Dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne i praca wiślanych marynarzy. Wsłuchają się w różne odgłosy wody. Wykorzystując zmysł węchu i dotyku sprawdzą, jakie towary były przedmiotem wiślanego handlu. Na zakończenie zdolności manualne wykorzystają do stworzenia wizji flisackiej podróży.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

Kupię, sprzedam – dobijamy targu w dawnym porcie gdańskim
Nasi goście dowiedzą się, jakie były różne funkcje gdańskiego Żurawia, poznają życie portowego miasta w dawnych wiekach oraz towary, którymi handlowano w Gdańsku i kraje, z których te towary pochodziły. Oddzielą produkty jadalne od niejadalnych, rozpoznają rodzaje zbóż. A później zorganizują targ – sprzedając, kupując, ważąc i mierząc.
UWAGA: W zajęciach mogą uczestniczyć jedynie osoby sprawne ruchowo.

Poduszkowcem przez świat
Uczestnicy zajęć odbędą podróż po świecie, zwiedzając wystawę “Łodzie ludów świata”. Poznają różne typy łodzi ludowych i materiały, z jakich je zbudowano, a następnie wspólnie skonstruują własny model poduszkowca. Dużo radości sprawi wszystkim poszukiwanie na piłce-globusie egzotycznych krajów, z których pochodzą łodzie oraz poznawanie obyczajów żyjących tam ludzi.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.