Morskie Skarby
NOWOŚĆ
Zanurz się w oceanie wrażeń! Podczas zajęć młodzi odkrywcy doświadczą świata morza wszystkimi zmysłami, poznają faktury, kształty, barwy morskich muszli, koralowców, alg. Zapachy i glosy z plaży i spod wody to doskonała okazja do rozwoju motoryki małej i dużej, stymulacji zmysłów w bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni morskiego świata. Różnorodność doświadczania morza to wspieranie integracji sensorycznej i budowanie poczucia bezpieczeństwa i eksploracyjnej odwagi. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Zanurz się w oceanie wrażeń! Podczas zajęć młodzi odkrywcy doświadczą świata morza wszystkimi zmysłami, poznają faktury, kształty, barwy morskich muszli, koralowców, alg. Zapachy i glosy z plaży i spod wody to doskonała okazja do rozwoju motoryki małej i dużej, stymulacji zmysłów w bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni morskiego świata. Różnorodność doświadczania morza to wspieranie integracji sensorycznej i budowanie poczucia bezpieczeństwa i eksploracyjnej odwagi. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: sprawność ruchowa | przyroda | odkrywanie
O czym szumią wody świata?
Zanurz się z nami w świat opowieści ludów świata! Popłyniemy wspólnie w rejs po najciekawszych legendach z wysp i lądów, mórz i oceanów. Poznamy wspólnie mityczne morskie potwory i przesądy związane z wodą, dowiemy się dlaczego łodzie mają oczy i jak żyją w zgodzie z naturą mieszkańcy najdalszych zakątków ziemi. Wspólnie wcielimy się w fantastyczne postacie i poszukamy ukrytych tajemnic na wystawie „Łodzie Ludów Świata”.
Co pływa, co tonie?
W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką - edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: doświadczenia | przyroda
Z marynarzem Motławkiem po statku
Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy... kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.
Żuraw jak malowany
Zapraszamy najmłodszych na zajęcia plastyczne w Żurawiu, podczas których dowiemy się, co i jak najchętniej malowano w XVII wieku. Podczas zwiedzania wystawy obejrzymy kopie dawnych obrazów oraz zobaczymy, jak wyglądało wnętrze mieszkania 500 lat temu! Przyjrzymy się z bliska pięknym holenderskim flizom, które ozdabiały ściany wielu dawnych gdańskich domów. Każdy uczestnik będzie miał okazję stworzyć własny tekturowy kafelek inspirowany dawnymi wzorami!
Pocztówka z muzeum
Zajęcia plastyczne, skierowane przede wszystkim do dzieci, które do muzeum udają się pierwszy raz. Młodzi uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wybranymi wystawami, a zwieńczeniem zajęć będzie stworzenie własnej pocztówki w oparciu o wrażenia wyniesione z oglądanych wystaw.
- Podstawa programowa: zachowania społeczne | rozwój poznawczy | twórcze myślenie
Plemienne wzory botaniczne
NOWOŚĆ
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
- Podstawa programowa: kreatywność | estetyka | plastyka
Morskie Skarby
NOWOŚĆ
Zanurz się w oceanie wrażeń! Podczas zajęć młodzi odkrywcy doświadczą świata morza wszystkimi zmysłami, poznają faktury, kształty, barwy morskich muszli, koralowców, alg. Zapachy i glosy z plaży i spod wody to doskonała okazja do rozwoju motoryki małej i dużej, stymulacji zmysłów w bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni morskiego świata. Różnorodność doświadczania morza to wspieranie integracji sensorycznej i budowanie poczucia bezpieczeństwa i eksploracyjnej odwagi. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Zanurz się w oceanie wrażeń! Podczas zajęć młodzi odkrywcy doświadczą świata morza wszystkimi zmysłami, poznają faktury, kształty, barwy morskich muszli, koralowców, alg. Zapachy i glosy z plaży i spod wody to doskonała okazja do rozwoju motoryki małej i dużej, stymulacji zmysłów w bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni morskiego świata. Różnorodność doświadczania morza to wspieranie integracji sensorycznej i budowanie poczucia bezpieczeństwa i eksploracyjnej odwagi. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: sprawność ruchowa | przyroda | odkrywanie
O czym szumią wody świata?
Zanurz się z nami w świat opowieści ludów świata! Popłyniemy wspólnie w rejs po najciekawszych legendach z wysp i lądów, mórz i oceanów. Poznamy wspólnie mityczne morskie potwory i przesądy związane z wodą, dowiemy się dlaczego łodzie mają oczy i jak żyją w zgodzie z naturą mieszkańcy najdalszych zakątków ziemi. Wspólnie wcielimy się w fantastyczne postacie i poszukamy ukrytych tajemnic na wystawie „Łodzie Ludów Świata”.
Budujemy port
Co to jest port i co się w nim znajduje? Kto pracuje w porcie? Jakie statki wpływają do portu? Dzieci budują wspólną, dużą makietę portu z drewnianych klocków. Podczas zabawy przekonamy się jakie urządzenia mogą się znajdować w porcie. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Co pływa, co tonie?
W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką - edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: doświadczenia | przyroda
Dlaczego woda jest mokra?
Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: doświadczenia | przyroda
Z marynarzem Motławkiem po statku
Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy... kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.
Legenda o złej wdowie i gdańskim zbożu
W pewnym mieście nad Bałtykiem mieszkała bogata wdowa, która czuła, że czegoś jej w życiu brakuje. Pewnego dnia wysłała swojego najlepszego kapitana, żeby odnalazł rzecz, dzięki której nie będzie się już dłużej nudzić. Kapitan wrócił po wielu miesiącach, wypełniwszy polecenie wdowy. Czy wdowa była zadowolona i nagrodziła kapitana za dobrze wykonane zadanie?
- Podstawa programowa: rozwój poznawczy | wartości | język polski
Żuraw jak malowany
Zapraszamy najmłodszych na zajęcia plastyczne w Żurawiu, podczas których dowiemy się, co i jak najchętniej malowano w XVII wieku. Podczas zwiedzania wystawy obejrzymy kopie dawnych obrazów oraz zobaczymy, jak wyglądało wnętrze mieszkania 500 lat temu! Przyjrzymy się z bliska pięknym holenderskim flizom, które ozdabiały ściany wielu dawnych gdańskich domów. Każdy uczestnik będzie miał okazję stworzyć własny tekturowy kafelek inspirowany dawnymi wzorami!
Legenda o Szymku flisaku i jego zaczarowanych skrzypkach
Zapraszamy do wysłuchania legendy o Szymku flisaku, który dzięki swym zaczarowanym skrzypkom uratował Gdańsk przed głodem. W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się kim byli flisacy i jak wyglądała podróż pszenicy z Krakowa nad Motławę, gdzie trafiała w ręce kupców i piekarzy.
- Podstawa programowa: rozwój poznawczy | wartości | język polski
Myszkowanie po zakamarkach statku
Kto lub co mieszka pod pokładem „Sołdka”? Zapraszamy Was na przygodę z przewodniczką myszką okrętową Rozalią, która przygotowała dla Was moc zagadek i niespodzianek o tym, co tam dziś w kambuzie kuk na obiad przygotuje? Kto odpoczywa w swej kajucie, a kto gra i hałasuje w mesie? Czy kapitan mieszka w lesie? Kto się zgadza lub zaprzeczy, kto odgadnie - co jest „na rzeczy”?
Komiksowy rejs po Parkach Narodowych
Czy lodowce podróżują? Czy wszystkie łodzie na świecie wyglądają podobnie do siebie? Jak ludzie i zwierzęta radzą sobie z mrozami Grenlandii i na czym polega noc polarna? Gdzie mieszkają smoki? Wielka podróż z Aleksandrą i Danielem Mizielińskimi przez różne kontynenty. To mistrzowskie przekazanie wiedzy przystępnym i wciągającym komiksem: „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”. Zajęcia odbywają się na wystawie: „Łodzie ludów świata”.
- Podstawa programowa: przyroda | społeczeństwo | plastyka
Związani z morzem
NOWOŚĆ
Podczas zajęć na wystawie „Łodzie Ludów Świata” uczniowie poznają opowieści o łodziach i ludziach z różnych części świata, które staną się inspiracją do własnoręcznego stworzenia wspaniałej etnicznej biżuterii z kawałków liny i kolorowych włóczek. Uczestnicy przy okazji poznają podstawy szycia ręcznego.
Podczas zajęć na wystawie „Łodzie Ludów Świata” uczniowie poznają opowieści o łodziach i ludziach z różnych części świata, które staną się inspiracją do własnoręcznego stworzenia wspaniałej etnicznej biżuterii z kawałków liny i kolorowych włóczek. Uczestnicy przy okazji poznają podstawy szycia ręcznego.
- Podstawa programowa: plastyka | estetyka | kreatywność
Co pływa w Bałtyku?
NOWOŚĆ
Bałtyk to nie tylko morze – to żywy, zmienny ekosystem o niezwykłej historii. Uczniowie przekonają się czy w Bałtyku są krewetki, kraby i rekiny oraz dlaczego nie ma tu barwnej rafy koralowej. Po co w Bałtyku są małże i kto wygładził bałtyckie skały. Dlaczego Bałtyk jest najsłodszy spośród wszystkich mórz na świecie i jak to wpływa na jego mieszkańców? Uczestnicy zajęć rozwijają rozumienie zależności w ekosystemach, a także uczą się szacunku dla lokalnej przyrody i tożsamości miejsca. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Bałtyk to nie tylko morze – to żywy, zmienny ekosystem o niezwykłej historii. Uczniowie przekonają się czy w Bałtyku są krewetki, kraby i rekiny oraz dlaczego nie ma tu barwnej rafy koralowej. Po co w Bałtyku są małże i kto wygładził bałtyckie skały. Dlaczego Bałtyk jest najsłodszy spośród wszystkich mórz na świecie i jak to wpływa na jego mieszkańców? Uczestnicy zajęć rozwijają rozumienie zależności w ekosystemach, a także uczą się szacunku dla lokalnej przyrody i tożsamości miejsca. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: przyroda | ekologia
Plemienne wzory botaniczne
NOWOŚĆ
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
- Podstawa programowa: kreatywność | estetyka | plastyka
Wycinankowe historie
Zapraszamy na zajęcia poświęcone sztuce robienia wycinanek. Skąd wzięła się tradycja robienia wycinanek i czy zawsze robiono je z papieru? Dlaczego każda wycinanka jest taka wyjątkowa? Podczas lekcji poznamy techniki wycinania pięknych wzorów i stworzymy własne, niepowtarzalne, wycinankowe dzieła sztuki!
Co ma piernik do wiatraka, czyli rzecz o energii wiatrowej
Dlaczego budujemy farmy wiatrowe na morzu? Skąd w wiatrakach bierze się prąd? W jaki sposób ludzie wykorzystywali energię wiatru w przeszłości? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź na naszych zajęciach. Przy okazji przekonasz się też, czy technologie wykorzystywane w średniowieczu można znaleźć w super nowoczesnych wiatrakach stawianych na morzu.
- Podstawa programowa: fizyka | geografia | ekologia
Muzyka na wodzie
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.
- Podstawa programowa: muzyka | przyroda | fizyka
Budujemy port
Co to jest port i co się w nim znajduje? Kto pracuje w porcie? Jakie statki wpływają do portu? Dzieci budują wspólną, dużą makietę portu z drewnianych klocków. Podczas zabawy przekonamy się jakie urządzenia mogą się znajdować w porcie. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Jak działa port?
Uczniowie podczas zabawy poznają funkcjonowanie współczesnego portu morskiego i jego najważniejsze urządzenia przeładunkowe. Nauczą się także odróżniać masowiec od kontenerowca. W drugiej części zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić swoje umiejętności na wystawie interaktywnej i samodzielnie załadować żaglowiec.
Dlaczego woda jest mokra?
Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: doświadczenia | przyroda
Dlaczego morze jest słone?
Dlaczego w słonej wodzie nurkowanie jest trudniejsze? Czy można pić wodę morską? Skąd w morzu wzięła się sól? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią różne zagadki związane z morzem. Podczas warsztatów wykonamy szereg doświadczeń, które pozwolą nam lepiej poznać wodę i sól oraz oczywiście odpowiedzieć na pytanie, dlaczego morze jest słone. Lekcja połączona z zajęciami na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: przyroda | doświadczenia
Wszyscy do szalup!
W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Dawno temu pod Żurawiem
Życie w XVII-wiecznym mieście portowym było odmienne od naszego. Jak wyglądała codzienność dawnych mieszkańców Gdańska? Co przysparzało im trosk, a co sprawiało radość? Jak pracowali i jak odpoczywali po pracy? Tego wszystkiego dowiecie się podczas lekcji muzealnej prowadzonej w murach dawnego największego dźwigu portowego Europy, czyli Żurawia.
- Podstawa programowa: historia | kultura | technika
Legenda o złej wdowie i gdańskim zbożu
W pewnym mieście nad Bałtykiem mieszkała bogata wdowa, która czuła, że czegoś jej w życiu brakuje. Pewnego dnia wysłała swojego najlepszego kapitana, żeby odnalazł rzecz, dzięki której nie będzie się już dłużej nudzić. Kapitan wrócił po wielu miesiącach, wypełniwszy polecenie wdowy. Czy wdowa była zadowolona i nagrodziła kapitana za dobrze wykonane zadanie?
- Podstawa programowa: rozwój poznawczy | wartości | język polski
Pakiet lekcyjny Spichlerze
Pakiet dwóch lekcji prowadzonych jednocześnie o tej samej godzinie dla grup, które trzeba podzielić na mniejsze ze względu na dużą liczebność. Korzystając z pakietu, każda grupa bierze udział w dwóch lekcjach muzealnych.
Pakiet lekcyjny Spichlerze składa się z tematów: „Życie codzienne na dawnym żaglowcu” oraz „Poszukiwania w gruncie rzeczy”.
Legenda o Szymku flisaku i jego zaczarowanych skrzypkach
Zapraszamy do wysłuchania legendy o Szymku flisaku, który dzięki swym zaczarowanym skrzypkom uratował Gdańsk przed głodem. W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się kim byli flisacy i jak wyglądała podróż pszenicy z Krakowa nad Motławę, gdzie trafiała w ręce kupców i piekarzy.
- Podstawa programowa: rozwój poznawczy | wartości | język polski
Zabytki na dnie mórz
Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty z dziedziny archeologii podwodnej w Polsce. Razem z dziećmi zastanowimy się, na czym polega praca archeologa pod wodą, co można znaleźć we wrakach i jak wydobyć cenne przedmioty na powierzchnię. Uczestnicy zajęć będą mogli również sprawdzić, ile ważą buty nurka klasycznego, obejrzeć z bliska jego hełm i porównać strój klasyczny ze strojem płetwonurka.
- Podstawa programowa: historia | kultura | archeologia
Czasem cisza, czasem sztorm – o tajnikach malarskiej kompozycji
NOWOŚĆ
Czy morze na obrazie to tylko morze? A może… morze to tak naprawdę opowieść o emocjach? Na zajęciach odkryjemy tajemnice malarzy oraz ich sposoby na wzbudzanie emocji i poruszanie widzów. Bliżej poznamy niezwykłe obrazy z Galerii Morskiej i damy się wciągnąć w opowieści o morzu i… nas samych. Uczestnicy samodzielnie stworzą malarskie kompozycje za pomocą wielobarwnych figur geometrycznych. Wejdziemy również do wnętrza obrazów za pomocą strojów z epoki i specjalnie przygotowanych monideł.
- Podstawa programowa: plastyka | kultura
Gdy Kolumb wypłynął na Atlantyk
Lekcja o sławnych podróżnikach i o ich życiu pełnym niebezpieczeństw. Uczestnicy wezmą udział w niezwykłych odkryciach geograficznych ubiegłych wieków. Wybierzemy się w rejs w poszukiwaniu nowych kontynentów z "Santa Marią", "Niñą" i "Pintą". Co odkryli podróżnicy i co pomogło im nawigować na nieznanych wodach? Jakie zdobycze przywieźli ze sobą dalekich krain? Zapraszamy do wspólnego odkrywania świata.
Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.
- Podstawa programowa: historia | archeologia | wiedza o społeczeństwie
Pakiet lekcyjny Sołdek
Pakiet dwóch lekcji prowadzonych jednocześnie o tej samej godzinie dla grup, które trzeba podzielić na mniejsze ze względu na dużą liczebność. Korzystając z pakietu, każda grupa bierze udział w dwóch lekcjach muzealnych.
Pakiet lekcyjny Sołdek składa się z tematów: „Myszkowanie po zakamarkach statku”- lekcja prowadzona statku Sołdek oraz „Czasem cisza, czasem sztorm”- lekcja prowadzona w Spichlerzach na Ołowiance
Matematyczna podróż statkiem „Sołdek”
Zapraszamy na niecodzienne zwiedzanie statku-muzeum „Sołdek”. W trakcie zwiedzania rozwiążemy matematyczne zagadki, poznamy matematyczne zabawy i dowiemy się do czego potrzebna jest matematyka marynarzom.
- Podstawa programowa: matematyka | przyroda | geografia
Myszkowanie po zakamarkach statku
Kto lub co mieszka pod pokładem „Sołdka”? Zapraszamy Was na przygodę z przewodniczką myszką okrętową Rozalią, która przygotowała dla Was moc zagadek i niespodzianek o tym, co tam dziś w kambuzie kuk na obiad przygotuje? Kto odpoczywa w swej kajucie, a kto gra i hałasuje w mesie? Czy kapitan mieszka w lesie? Kto się zgadza lub zaprzeczy, kto odgadnie - co jest „na rzeczy”?
Gdzie ta keja, gdzie ten statek – gra terenowa
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, szukają – w duchu sportowej rywalizacji – odpowiedzi na pytania związane z budową statku i pracą na morzu, dowiadując się przy tym różnych ciekawostek związanych z historią „Sołdka”. Uwaga: w czasie zajęć nie oglądamy wystawy stałej i innych pomieszczeń znajdujących się pod pokładem statku.
- Podstawa programowa: technika | historia | geografia
Mikroplastik – makroproblem
NOWOŚĆ
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: ekologia | przyroda | wiedza o społeczeństwie | etyka
Związani z morzem
NOWOŚĆ
Podczas zajęć na wystawie „Łodzie Ludów Świata” uczniowie poznają opowieści o łodziach i ludziach z różnych części świata, które staną się inspiracją do własnoręcznego stworzenia wspaniałej etnicznej biżuterii z kawałków liny i kolorowych włóczek. Uczestnicy przy okazji poznają podstawy szycia ręcznego.
Podczas zajęć na wystawie „Łodzie Ludów Świata” uczniowie poznają opowieści o łodziach i ludziach z różnych części świata, które staną się inspiracją do własnoręcznego stworzenia wspaniałej etnicznej biżuterii z kawałków liny i kolorowych włóczek. Uczestnicy przy okazji poznają podstawy szycia ręcznego.
- Podstawa programowa: plastyka | estetyka | kreatywność
Co pływa w Bałtyku?
NOWOŚĆ
Bałtyk to nie tylko morze – to żywy, zmienny ekosystem o niezwykłej historii. Uczniowie przekonają się czy w Bałtyku są krewetki, kraby i rekiny oraz dlaczego nie ma tu barwnej rafy koralowej. Po co w Bałtyku są małże i kto wygładził bałtyckie skały. Dlaczego Bałtyk jest najsłodszy spośród wszystkich mórz na świecie i jak to wpływa na jego mieszkańców? Uczestnicy zajęć rozwijają rozumienie zależności w ekosystemach, a także uczą się szacunku dla lokalnej przyrody i tożsamości miejsca. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Bałtyk to nie tylko morze – to żywy, zmienny ekosystem o niezwykłej historii. Uczniowie przekonają się czy w Bałtyku są krewetki, kraby i rekiny oraz dlaczego nie ma tu barwnej rafy koralowej. Po co w Bałtyku są małże i kto wygładził bałtyckie skały. Dlaczego Bałtyk jest najsłodszy spośród wszystkich mórz na świecie i jak to wpływa na jego mieszkańców? Uczestnicy zajęć rozwijają rozumienie zależności w ekosystemach, a także uczą się szacunku dla lokalnej przyrody i tożsamości miejsca. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: przyroda | ekologia
Plemienne wzory botaniczne
NOWOŚĆ
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
Czym jest druk botaniczny i jak go stworzyć? Podczas lekcji na wystawie „Łodzie Ludów Świata” poznamy plemienne wzory wplecione w botaniczną opowieść na tkaninie z różnych zakątków świata by następnie samodzielnie przygotować własny, niepowtarzalny druk botaniczny.
- Podstawa programowa: kreatywność | estetyka | plastyka
Wycinankowe historie
Zapraszamy na zajęcia poświęcone sztuce robienia wycinanek. Skąd wzięła się tradycja robienia wycinanek i czy zawsze robiono je z papieru? Dlaczego każda wycinanka jest taka wyjątkowa? Podczas lekcji poznamy techniki wycinania pięknych wzorów i stworzymy własne, niepowtarzalne, wycinankowe dzieła sztuki!
Co ma piernik do wiatraka, czyli rzecz o energii wiatrowej
Dlaczego budujemy farmy wiatrowe na morzu? Skąd w wiatrakach bierze się prąd? W jaki sposób ludzie wykorzystywali energię wiatru w przeszłości? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź na naszych zajęciach. Przy okazji przekonasz się też, czy technologie wykorzystywane w średniowieczu można znaleźć w super nowoczesnych wiatrakach stawianych na morzu.
- Podstawa programowa: fizyka | geografia | ekologia
Muzyka na wodzie
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.
- Podstawa programowa: muzyka | przyroda | fizyka
Odkrywamy Nowy Świat!
Popłyń razem z nami w rejs przez Morze Ciemności! Naszym kapitanem będzie Krzysztof Kolumb, który spróbuje odkryć nową drogę do Azji. Czym zakończy się nasza wyprawa? Jakie odkryjemy kraje? Co przywieziemy do Europy? O tym wszystkim opowiemy na lekcji poświęconej historycznej wyprawie Krzysztofa Kolumba z 1492 roku.
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Cykl zajęć w NMM w promocyjnej cenie!
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przygotowało specjalną ofertę edukacyjną dla najbardziej wymagających odbiorców! Jeśli chcesz, aby Twoja klasa rozwinęła kompetencje przyszłości, czyli kompetencje STEAM, zapraszamy na cykl zajęć pt.: „Z dna morskiego na muzealną wystawę”. Cykl zawiera 5 zajęć projektowych lub warsztatowych, w których klasa weźmie udział w ciągu całego roku szkolnego. Terminy dostosujemy indywidualnie do danej grupy!
Miejsce: OKM w Gdańsku oraz CKWS w Tczewie
Bilety: 10 zł od osoby
Termin: ustalany indywidulanie do potrzeb danej grupy
Cena: 60 zł/os.
Skąd się bierze prąd na statku
Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się bierze prąd na statku, skoro na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią tę zagadkę. Przy okazji uczestnicy przyswoją trochę wiedzy z elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Odpowiedzi na te i inne pytania uczestnicy poznają podczas warsztatów, a na wystawie interaktywnej poznają urządzenie do wytwarzania prądu i sami je uruchomią.
- Podstawa programowa: fizyka | technika | doświadczenia
Tam, gdzie dowodzi kapitan
Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse'a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Wszyscy do szalup!
W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Szklana pogoda
Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być "wodny" termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia
Wszystkie statki płyną do Gdańska – gra muzealna
Zapraszamy na niezwykłą podróż w czasie! Uczniowie otrzymają specjalną książeczkę, z którą będą przemierzali zakamarki Żurawia i poznawali fascynującą historię portu gdańskiego. Zwiedzając największy dźwig portowy dawnej Europy i rozwiązując różne zadania, dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne w dawnym porcie nad Motławą, jakie towary – i skąd - przywożono do Gdańska, jak działał Żuraw i jakie statki wpływały do naszego miasta. Dzięki tej interaktywnej lekcji, historia ożyje i stanie się niezapomnianym przeżyciem dla każdego!
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Pakiet lekcyjny Żuraw
Pakiet dwóch lekcji prowadzonych jednocześnie o tej samej godzinie dla grup, które trzeba podzielić na mniejsze ze względu na dużą liczebność. Korzystając z pakietu, każda grupa bierze udział w dwóch lekcjach muzealnych.
Pakiet lekcyjny Żuraw składa się z tematów: „W kantorze kupca”- lekcja prowadzona w Żurawiu oraz „Odkrywamy Nowy Świat”- lekcja prowadzona w Ośrodku Kultury Morskiej.
Żuraw – maszyna „prosta” a genialna
Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów.
- Podstawa programowa: fizyka | technika | historia
W kantorze kupca
Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.
- Podstawa programowa: historia | kultura | wiedza o społeczeństwie
Pakiet lekcyjny Spichlerze
Pakiet dwóch lekcji prowadzonych jednocześnie o tej samej godzinie dla grup, które trzeba podzielić na mniejsze ze względu na dużą liczebność. Korzystając z pakietu, każda grupa bierze udział w dwóch lekcjach muzealnych.
Pakiet lekcyjny Spichlerze składa się z tematów: „Życie codzienne na dawnym żaglowcu” oraz „Poszukiwania w gruncie rzeczy”.
Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | wiedza o społeczeństwie
Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | geografia | wiedza o społeczeństwie
Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Powrót do przeszłości – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Poszukiwania w gruncie rzeczy…
Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.
W świecie piratów
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.
Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.
- Podstawa programowa: historia | archeologia | wiedza o społeczeństwie
Gdzie ta keja, gdzie ten statek – gra terenowa
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, szukają – w duchu sportowej rywalizacji – odpowiedzi na pytania związane z budową statku i pracą na morzu, dowiadując się przy tym różnych ciekawostek związanych z historią „Sołdka”. Uwaga: w czasie zajęć nie oglądamy wystawy stałej i innych pomieszczeń znajdujących się pod pokładem statku.
- Podstawa programowa: technika | historia | geografia
Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna
Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Mikroplastik – makroproblem
NOWOŚĆ
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: ekologia | przyroda | wiedza o społeczeństwie | etyka
Nie rzucamy słów na wiatr! O przyszłości energetyki wiatrowej na Bałtyku
Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zgłębić temat farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim oraz ich roli w nowoczesnym systemie energetycznym Polski. Poznają historię i rozwój technologii wiatrowej, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych projektów na Bałtyku. Uczniowie dowiedzą się, jak działają farmy wiatrowe, a także, jakie są korzyści i wyzwania związane z ich budową, eksploatacją oraz, jak wpływają na środowisko naturalne.
- Podstawa programowa: fizyka | geografia | ekologia | wiedza o społeczeństwie
Muzyka na wodzie
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.
- Podstawa programowa: muzyka | przyroda | fizyka
Odkrywamy Nowy Świat!
Popłyń razem z nami w rejs przez Morze Ciemności! Naszym kapitanem będzie Krzysztof Kolumb, który spróbuje odkryć nową drogę do Azji. Czym zakończy się nasza wyprawa? Jakie odkryjemy kraje? Co przywieziemy do Europy? O tym wszystkim opowiemy na lekcji poświęconej historycznej wyprawie Krzysztofa Kolumba z 1492 roku.
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Skąd się bierze prąd na statku
Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się bierze prąd na statku, skoro na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią tę zagadkę. Przy okazji uczestnicy przyswoją trochę wiedzy z elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Odpowiedzi na te i inne pytania uczestnicy poznają podczas warsztatów, a na wystawie interaktywnej poznają urządzenie do wytwarzania prądu i sami je uruchomią.
- Podstawa programowa: fizyka | technika | doświadczenia
Tam, gdzie dowodzi kapitan
Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse'a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Szkoła nawigatorów
Co to jest nawigacja i jak wyglądały dawne instrumenty nawigacyjne? Jak wyznaczyć kurs statku na morzu? Jak wygląda mapa morska i czym się różni od lądowej? O czym informują symbole kartograficzne występujące na mapie morskiej? W naszej szkole nawigatorów nauczymy się też obliczania odległości na mapie za pomocą kroczka nawigacyjnego i określania pozycji statku wg współrzędnych geograficznych. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: geografia | matematyka | technika
Szklana pogoda
Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być "wodny" termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia
Wszystkie statki płyną do Gdańska – gra muzealna
Zapraszamy na niezwykłą podróż w czasie! Uczniowie otrzymają specjalną książeczkę, z którą będą przemierzali zakamarki Żurawia i poznawali fascynującą historię portu gdańskiego. Zwiedzając największy dźwig portowy dawnej Europy i rozwiązując różne zadania, dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne w dawnym porcie nad Motławą, jakie towary – i skąd - przywożono do Gdańska, jak działał Żuraw i jakie statki wpływały do naszego miasta. Dzięki tej interaktywnej lekcji, historia ożyje i stanie się niezapomnianym przeżyciem dla każdego!
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Pakiet lekcyjny Żuraw
Pakiet dwóch lekcji prowadzonych jednocześnie o tej samej godzinie dla grup, które trzeba podzielić na mniejsze ze względu na dużą liczebność. Korzystając z pakietu, każda grupa bierze udział w dwóch lekcjach muzealnych.
Pakiet lekcyjny Żuraw składa się z tematów: „W kantorze kupca”- lekcja prowadzona w Żurawiu oraz „Odkrywamy Nowy Świat”- lekcja prowadzona w Ośrodku Kultury Morskiej.
Żuraw – maszyna „prosta” a genialna
Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów.
- Podstawa programowa: fizyka | technika | historia
Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | wiedza o społeczeństwie
Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | geografia | wiedza o społeczeństwie
Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Powrót do przeszłości – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Polski Titanic, Marszałkiem zwany
Zapraszamy na fascynującą opowieść o najpiękniejszym statku II Rzeczypospolitej – transatlantyku MS PIŁSUDSKI, który swą piękną sylwetką i wystrojem wnętrz rozsławiał imię Polski na całym świecie. W czasie lekcji uczniowie poznają nie tylko ciekawą historię statku i jego dramatyczne wojenne losy, ale także tło historyczne związane z odzyskaniem dostępu do morza w 1920 r., rozwojem portu w Gdyni i polskiej floty handlowej w czasach II RP.
- Podstawa programowa: historia | wiedza o społeczeństwie
Poszukiwania w gruncie rzeczy…
Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.
W świecie piratów
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.
Życie codzienne na dawnym żaglowcu
Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.
- Podstawa programowa: historia | archeologia | wiedza o społeczeństwie
Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna
Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Mikroplastik – makroproblem
NOWOŚĆ
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Zapraszamy na zajęcia podczas których dowiesz się czym jest mikroplastik i dlaczego staje się jednym z największych zagrożeń dla mórz i oceanów. A także jak plastik przenika do środowiska, jak wygląda jego „drugie życie” w wodach i jakie konsekwencje niesie dla ludzi, zwierząt i całej planety. Wspólnie nauczymy się rozpoznawać źródła plastiku wokół nas i szukać realnych, dostępnych rozwiązań, by zredukować jego ilość w życiu codziennym. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: ekologia | przyroda | wiedza o społeczeństwie | etyka
Nie rzucamy słów na wiatr! O przyszłości energetyki wiatrowej na Bałtyku
Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zgłębić temat farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim oraz ich roli w nowoczesnym systemie energetycznym Polski. Poznają historię i rozwój technologii wiatrowej, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych projektów na Bałtyku. Uczniowie dowiedzą się, jak działają farmy wiatrowe, a także, jakie są korzyści i wyzwania związane z ich budową, eksploatacją oraz, jak wpływają na środowisko naturalne.
- Podstawa programowa: fizyka | geografia | ekologia | wiedza o społeczeństwie
Szkoła nawigatorów
Co to jest nawigacja i jak wyglądały dawne instrumenty nawigacyjne? Jak wyznaczyć kurs statku na morzu? Jak wygląda mapa morska i czym się różni od lądowej? O czym informują symbole kartograficzne występujące na mapie morskiej? W naszej szkole nawigatorów nauczymy się też obliczania odległości na mapie za pomocą kroczka nawigacyjnego i określania pozycji statku wg współrzędnych geograficznych. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
- Podstawa programowa: geografia | matematyka | technika
Wszystkie statki płyną do Gdańska – gra muzealna
Zapraszamy na niezwykłą podróż w czasie! Uczniowie otrzymają specjalną książeczkę, z którą będą przemierzali zakamarki Żurawia i poznawali fascynującą historię portu gdańskiego. Zwiedzając największy dźwig portowy dawnej Europy i rozwiązując różne zadania, dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne w dawnym porcie nad Motławą, jakie towary – i skąd - przywożono do Gdańska, jak działał Żuraw i jakie statki wpływały do naszego miasta. Dzięki tej interaktywnej lekcji, historia ożyje i stanie się niezapomnianym przeżyciem dla każdego!
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Poszukiwania w gruncie rzeczy
Jakie znaleziska są najcenniejsze? Jak wygląda dokumentacja i zabezpieczenie odkryć archeologicznych? Czy archeolog musi ładnie… rysować? To zaledwie kilka problemów, które poruszymy w trakcie zwiedzania wystaw muzealnych. Zapraszamy na spotkanie z archeologiem i poznanie jego warsztatu pracy - wszelkie pytania mile widziane!
Port gdański w średniowieczu
Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | wiedza o społeczeństwie
Polska spichlerzem Europy
Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.
- Podstawa programowa: historia | technika | geografia | wiedza o społeczeństwie
Bitwa pod Oliwą
Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Powrót do przeszłości – gra muzealna
Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?
- Podstawa programowa: historia | geografia | technika
Polski Titanic, Marszałkiem zwany
Zapraszamy na fascynującą opowieść o najpiękniejszym statku II Rzeczypospolitej – transatlantyku MS PIŁSUDSKI, który swą piękną sylwetką i wystrojem wnętrz rozsławiał imię Polski na całym świecie. W czasie lekcji uczniowie poznają nie tylko ciekawą historię statku i jego dramatyczne wojenne losy, ale także tło historyczne związane z odzyskaniem dostępu do morza w 1920 r., rozwojem portu w Gdyni i polskiej floty handlowej w czasach II RP.
- Podstawa programowa: historia | wiedza o społeczeństwie
Idziemy do Muzeum!
NOWOŚĆ
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
- Podstawa programowa: : kultura | wiedza o społeczeństwie
Bądź bezpieczny nad wodą
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2026
Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: GRUDZIEŃ 2025
Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i... pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz skąd docierały one nad Wisłę. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
- Podstawa programowa: plastyka | historia | kultura
Wiatr w żagle!
Skąd się bierze wiatr i do czego służą marynarzom żagle? W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się co to jest sztorm i flauta. Sprawdzą z jakiego płótna są szyte żagle i jak wygląda splot liny żeglarskiej - oraz z jakich niezwykłych materiałów można je wykonać. Na przykładzie modelu pierwszego polskiego żaglowca szkolnego „Lwów” poznają załogę statku oraz wykonają własny statek z papieru.
- Podstawa programowa: przyroda | technika | plastyka
Na wodzie i pod wodą
Uczestnicy zajęć poznają łodzie i pojazdy pływające z różnych stron świata. Oglądając prawdziwy pojazd podwodny „Meduza II”, dowiedzą się, czym jest i do czego służy batyskaf. Przekonają się, że tratwy i łodzie można wykonać nie tylko z drewna. Na zakończenie zajęć wykonają pracę plastyczną w formie kolażu.
- Podstawa programowa: przyroda | technika | plastyka
Idziemy do Muzeum!
NOWOŚĆ
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
- Podstawa programowa: : kultura | wiedza o społeczeństwie
Bądź bezpieczny nad wodą
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2026
Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: GRUDZIEŃ 2025
Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i... pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz skąd docierały one nad Wisłę. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
- Podstawa programowa: plastyka | historia | kultura
Po wodzie pływa – jak się nazywa?
Czy słów „okręt” i „statek” można używać zamiennie? Do czego wykorzystywane są: holownik, lodołamacz i pogłębiarka? Zapraszamy na tematyczne zwiedzanie Muzeum Wisły, podczas którego opowiemy o różnych typach statków wiślanych i ich przeznaczeniu. Na zakończenie każdy z uczestników zbuduje łódkę z papieru!
- Podstawa programowa: plastyka | technika | wiedza o społeczeństwie
Wodne eksperymenty 2
NOWOŚĆ
Niezapomniane zajęcia, które odpowiedzą na pytania dzieci o otaczający nas świat! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, jak rośliny piją wodę, jak kiedyś dostarczano wodę na wysokość bez użycia pomp i czy pojazd podwodny może po prostu... zniknąć pod wodą. Praktyczne eksperymenty rozwijają ciekawość świata i myślenie logiczne, jednocześnie realizując cele edukacyjne w przyjazny sposób.
Niezapomniane zajęcia, które odpowiedzą na pytania dzieci o otaczający nas świat! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, jak rośliny piją wodę, jak kiedyś dostarczano wodę na wysokość bez użycia pomp i czy pojazd podwodny może po prostu... zniknąć pod wodą. Praktyczne eksperymenty rozwijają ciekawość świata i myślenie logiczne, jednocześnie realizując cele edukacyjne w przyjazny sposób.
- Podstawa programowa: przyroda | fizyka | technika | doświadczenia
Na wodzie i pod wodą
Uczestnicy zajęć poznają łodzie i pojazdy pływające z różnych stron świata. Oglądając prawdziwy pojazd podwodny „Meduza II”, dowiedzą się, czym jest i do czego służy batyskaf. Przekonają się, że tratwy i łodzie można wykonać nie tylko z drewna. Na zakończenie zajęć wykonają pracę plastyczną w formie kolażu.
- Podstawa programowa: przyroda | technika | plastyka
Idziemy do Muzeum!
NOWOŚĆ
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
Fascynująca podróż za kulisy muzeum, która odkryje przed dziećmi tajemnice tego wyjątkowego miejsca! Młodzi odkrywcy dowiedzą się, po co istnieją muzea, gdzie przechowuje się „skarby”, gdy nie są pokazywane na wystawach, jak konserwatorzy dbają o zabytki sprzed setek lat i dlaczego eksponatów nie można... dotykać. Zapraszamy na pierwszą wizytę w muzeum i początek przygody z kulturą na całe życie!
- Podstawa programowa: : kultura | wiedza o społeczeństwie
Bądź bezpieczny nad wodą
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2026
Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
termin: GRUDZIEŃ 2025
Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i... pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz skąd docierały one nad Wisłę. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
Zajęcia dla dzieci od 5 lat.
- Podstawa programowa: plastyka | historia | kultura
Wodne eksperymenty
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Co się stanie, gdy zmieszamy wodę z olejem? Czy papier w wodzie może być … suchy? Przelewając, topiąc i mieszając zbadamy niezwykłe właściwości wody. Dowiemy się także, jak nazywają się przedmioty, których używają różni naukowcy. Zajęcia to idealne połączenie nauki i zabawy, które zostanie w pamięci na długo!
- Podstawa programowa: przyroda | doświadczenia | technika
Wilkiem morskim być
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Co wspólnego z morzem mają wilki i szczury, a bandera z… jaskółką? Czy „bicie szklanek” dotyczy tylko szkła, a ósemka wiąże się tylko z matematyką? Na kanwie dziejów pierwszej w Polsce Szkoły Morskiej w Tczewie zapraszamy na zajęcia, które przybliżą morskie słownictwo oraz typy statków morskich. Dzieci nauczą się wiązać wybrane węzły żeglarskie, dowiedzą się, jaką rolę na statku pełni dzwon okrętowy i samodzielnie „wybiją szklanki”. Śpiewając wesołą szantę, poznamy budowę statku, a róża wiatrów pomoże nam znaleźć drogę do portu.
- Podstawa programowa: historia | kultura | wiedza o społeczeństwie
Po wodzie pływa – jak się nazywa?
Czy słów „okręt” i „statek” można używać zamiennie? Do czego wykorzystywane są: holownik, lodołamacz i pogłębiarka? Zapraszamy na tematyczne zwiedzanie Muzeum Wisły, podczas którego opowiemy o różnych typach statków wiślanych i ich przeznaczeniu. Na zakończenie każdy z uczestników zbuduje łódkę z papieru!
- Podstawa programowa: plastyka | technika | wiedza o społeczeństwie
Królowa polskich rzek
Zajęcia o najdłuższej polskiej rzece odbywają się na wystawie stałej pt. „Wisła w dziejach Polski”. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, gdzie Wisła ma swoje źródła i gdzie uchodzi do morza, jakie są jej dopływy oraz przez jakie miasta przepływa. Zapoznają się z rolą Wisły w dawnych wiekach i dowiedzą się, jak kiedyś spławiano nią towary do Gdańska.
- Podstawa programowa: geografia | historia | wiedza o społeczeństwie
Co widać pod mikroskopem?
Co wspólnego ze sobą mają: astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczniowie porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia | technika
Woda – czy wiesz o niej wszystko?
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Woda to jedna z podstawowych substancji potrzebnych do życia. Ale czy wiesz o niej wszystko? Zapraszamy na warsztaty, podczas których odkryjemy tajemnice tej niezwykłej cieczy. Dowiemy się, jak wygląda cząsteczka wody (także pod mikroskopem) oraz jak sprawdzić jej odczyn. Będziemy eksperymentować, badać i odkrywać niezwykłe właściwości wody!
- Podstawa programowa: chemia | fizyka | doświadczenia
Akademia wilków morskich
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, gdzie istniała pierwsza polska szkoła morska i poznają sylwetki kapitanów statków szkolnych. Zapoznają się z elementami ceremoniału morskiego (np. „wybijanie szklanek") i budową statku - na przykładzie modelu pierwszego polskiego żaglowca szkolnego „Lwów”. Uczniowie znajdą także odpowiedź na pytanie, jaka róża była niezbędna dla żeglarzy oraz, czy wilk morski to zwierzę? Rozwiążą rebusy, które pomogą w utrwaleniu wiedzy o kierunkach geograficznych. Na zakończenie wspólnie zaśpiewamy szantę.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Archeolog pod wodą
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Uczestnicy obejrzą skafandry i sprzęt nurkowy. Poznają działanie dzwonu nurkowego i wykonają doświadczenia wykorzystujące prawa fizyki działające podczas nurkowania. Na koniec wcielą się w archeologów i spróbują wykonać dokumentację podwodnego stanowiska archeologicznego.
- Podstawa programowa: archeologia | historia | fizyka | wiedza o społeczeństwie
Mayday, mayday, mayday!
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy ratunkowej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają również różne sposoby wzywania pomocy, a także nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować co będzie im niezbędne do przeżycia!
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Wisła w dziejach Polski
Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator zaprezentuje uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi używane przed wiekami nad Wisłą. Rozwiążą również zadania utrwalające wiedzę.
- Podstawa programowa: geografia | historia | wiedza o społeczeństwie
Fizyka współczesna a konserwacja zabytków
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Jak zbudowany jest atom? Czym zajmuje się fizyka jądrowa, a czym kwantowa? Czy któraś z nich pomaga muzealnym konserwatorom? Na zajęciach dowiemy się, skąd wiadomo, ile lat mają zabytki i, jaki ma to związek z promieniowaniem… kosmicznym.
Podstawa programowa: opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem 14C.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia
Warsztat muzealnego konserwatora
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia
Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki lub chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej na przykładzie pracy konserwatora zabytków.
Podstawa programowa: rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów.
- Podstawa programowa: doświadczenia | technika | nauki ścisłe
Co widać pod mikroskopem?
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy zajęć porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia | technika
Mayday, mayday, mayday!
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy ratunkowej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają również różne sposoby wzywania pomocy, a także nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować co będzie im niezbędne do przeżycia!
- Podstawa programowa: bezpieczeństwo | pierwsza pomoc | wiedza o społeczeństwie
Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w wyjątkowej grze muzealnej! Mobilna aplikacja – „rozszerzona rzeczywistość” - pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym Centrum Konserwacji Wraków Statków, a korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków. A wszystko to oczywiście pod okiem naszego edukatora.
- Podstawa programowa: technika | archeologia | wiedza o społeczeństwie
Wisłą do Gdańska
Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję odbywającą się na wystawie stałej pt. „Wisła w dziejach Polski”. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystywano i zagospodarowywano Wisłę na przestrzeni wieków oraz jak ważną rolę pełniła ona w dziejach naszego kraju. Uczniowie poznają typy i załogi statków wiślanych, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz dawne miary i wagi. W utrwaleniu zdobytej wiedzy pomogą przygotowane przez nas specjalne karty zadań.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
Fizyka współczesna a konserwacja zabytków
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Jak zbudowany jest atom? Czym zajmuje się fizyka jądrowa, a czym kwantowa? Czy któraś z nich pomaga muzealnym konserwatorom? Na zajęciach dowiemy się, skąd wiadomo, ile lat mają zabytki i, jaki ma to związek z promieniowaniem… kosmicznym.
Podstawa programowa: opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem 14C.
- Podstawa programowa: fizyka | chemia | doświadczenia
Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki lub chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej na przykładzie pracy konserwatora zabytków.
Podstawa programowa: rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów.
- Podstawa programowa: doświadczenia | technika | nauki ścisłe
Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w wyjątkowej grze muzealnej! Mobilna aplikacja – „rozszerzona rzeczywistość” - pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym Centrum Konserwacji Wraków Statków, a korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków. A wszystko to oczywiście pod okiem naszego edukatora.
- Podstawa programowa: technika | archeologia | wiedza o społeczeństwie
Wisłą do Gdańska
Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję odbywającą się na wystawie stałej pt. „Wisła w dziejach Polski”. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystywano i zagospodarowywano Wisłę na przestrzeni wieków oraz jak ważną rolę pełniła ona w dziejach naszego kraju. Uczniowie poznają typy i załogi statków wiślanych, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz dawne miary i wagi. W utrwaleniu zdobytej wiedzy pomogą przygotowane przez nas specjalne karty zadań.
- Podstawa programowa: historia | geografia | wiedza o społeczeństwie
O powstaniu Zalewu i Mierzei Wiślanej
Czy na Mierzei Wiślanej żyły kiedyś... olbrzymy? Czy Zalew Wiślany powstał w wyniku silnego sztormu? Uczestnicy zajęć zostaną zaproszeni do podróży szlakami legend, dowiedzą się, ile prawdy jest w dawnych opowieściach, poznają elementy historii regionu oraz podstawowe informacje na temat akwenu.
O powstaniu Zalewu i Mierzei Wiślanej
Czy na Mierzei Wiślanej żyły kiedyś... olbrzymy? Czy Zalew Wiślany powstał w wyniku silnego sztormu? Uczestnicy zajęć zostaną zaproszeni do podróży szlakami legend, dowiedzą się, ile prawdy jest w dawnych opowieściach, poznają elementy historii regionu oraz podstawowe informacje na temat akwenu.
Rybacka brać
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.
O sztuce budowania łodzi
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.
Bądź eko!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.
Rybacka brać
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.
O sztuce budowania łodzi
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.
Bądź eko!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.
Morze zmysłów – terapia przez doświadczanie
NOWOŚĆ
Zanurz się w morzu dźwięków, zapachów i faktur! „Morze zmysłów” to autorskie zajęcia sensoryczne, które angażują ciało, wyobraźnię i emocje. Mnogość morskich faktur, barw, odgłosów plaży i morza to wzmocnienie kontaktu ze światem przyrody a także budowanie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa w doświadczaniu. Zajęcia wspierają rozwój integracji sensorycznej, komunikacji niewerbalnej i motoryki, stymulując układ nerwowy w bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.
Prosimy dotykać łodzi!
Zapraszamy do Ośrodka Kultury Morskiej na zajęcia, podczas których uczestnicy będą mieli okazję poznać wystawę „Łodzie Ludów Świata” w wyjątkowy sposób - za pomocą dotyku!
Wspólnie z edukatorem odkryjemy różne kształty i rozmiary łodzi prezentowanych na ekspozycji oraz zastanowimy się, które z nich najlepiej nadają się do pływania po rzece, a które po morzu i oceanie. Poznamy także rozmaite materiały, z których zostały one zbudowane. W drugiej części zajęć, wykorzystując zdobyte wcześniej doświadczenia, stworzymy gliniane modele łodzi w wybranym przez siebie kształcie.
Zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami wzroku.
Co pływa, co tonie?
Uczestnicy zajęć, wykonując proste doświadczenia, sprawdzą dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie oraz jak to się dzieje, że ciężkie statki unoszą się na wodzie, a małe kamienie idą na dno. W drugiej części - na wystawie „Łodzie ludów świata” - poszukamy różnych materiałów, z których można budować "nietonące" łodzie.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.
Zbuduj z nami katapultę
Czas poczuć się prawdziwym inżynierem i skonstruować swoją pierwsza maszynę. Zapraszamy na zajęcia, w trakcie których uczestnicy wykonają katapultę z patyczków po lodach. Przeprowadzą eksperymenty, które pozwolą im zrozumieć, co sprawia, że pocisk leci jak najdalej a potem udoskonalą swoje umiejętności na wystawie interaktywnej.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.
Tajemnice morskiego dna
Uczestnicy zajęć poznają świat archeologów podwodnych, dowiedzą się, w jaki sposób znajdują oni leżące na dnie morskim wraki, które kryją wiele cennych przedmiotów. Dużą atrakcją będzie możliwość obejrzenia wydobytych z głębin zabytków oraz ekwipunku nurka klasycznego i płetwonurka, a nawet... przymierzenie niektórych elementów nurkowego stroju!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.
Poznajemy zakamarki i dźwięki statku
Uczestnicy poznają historię pierwszego statku zbudowanego w Polsce po II wojnie światowej. Dowiedzą się jak funkcjonuje statek od środka i jakie generuje dźwięki. Sprawdzą jak wyglądała praca palacza okrętowego, mechanika i kapitana, a także jakie towary przewoził Sołdek.
Dodatkową możliwością będzie skorzystanie ze specjalnego stanowiska, przygotowanego dla osób z ograniczeniami ruchowymi, na którym będą mogli odbyć wirtualny spacer w przestrzeni statku-muzeum „Sołdek”.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.
Ta niezwykła woda
miejsce:
czas trwania:
60 minut
cennik:
Podczas wspólnej zabawy poznamy niezwykłe właściwości wody. Zobaczymy, jak pięknie przenikają się kolory atramentów podczas dyfuzji i zbadamy właściwości morskiej wody. Posypując wodę pieprzem, sprawdzimy, jak działa na nią mydło. Wykonamy też statki z papieru. A wszystko po to, by lepiej poznać niezwykłe właściwości zwykłej wody!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.