- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
- Prom "Motława" w dniu 21.10.2021 nie kursuje.

Lekcje muzealne

Co pływa, co tonie

W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką-edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie nie statki toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie “Łodzie ludów świata”, gdzie dzieci odkryją, czy można pływać w papierowej łodzi lub w wiklinowym koszu.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Pocztówka z muzeum

NOWOŚĆ
Zajęcia plastyczne, skierowane przede wszystkim do dzieci, które do muzeum udają się pierwszy raz. Młodzi uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wybranymi wystawami, a zwieńczeniem zajęć będzie stworzenie własnej pocztówki w oparciu o wrażenia wyniesione z oglądanych wystaw.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wiatr w żagle

Skąd się bierze wiatr i do czego służą marynarzom żagle? W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, co to jest sztorm i flauta. Sprawdzą, z jakiego płótna są szyte żagle i jak wygląda splot liny okrętowej. Wykonają statek z papieru oraz poznają jego załogę.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Mali rybacy

Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Eko-stwory

Na wystawie “Łodzie ludów świata” dowiemy się, z jakich naturalnych, ekologicznych materiałów, oprócz drewna, można zbudować łodzie – wspólnie poszukamy miejsc, gdzie te materiały zostały użyte. Dowiemy się też, co zanieczyszcza morza, oceany i plaże i jak należy temu przeciwdziałać. Następnie z jednorazowych przedmiotów codziennego użytku wykonamy zabawne eko-stwory.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w legendach

Skąd pochodzi nazwa Wisły? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Z marynarzem Motławkiem po statku

Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Co pływa w morzu?

Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Co pływa, co tonie

W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką-edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie nie statki toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie “Łodzie ludów świata”, gdzie dzieci odkryją, czy można pływać w papierowej łodzi lub w wiklinowym koszu.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?

Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Mali rybacy

Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Eko-stwory

Na wystawie “Łodzie ludów świata” dowiemy się, z jakich naturalnych, ekologicznych materiałów, oprócz drewna, można zbudować łodzie – wspólnie poszukamy miejsc, gdzie te materiały zostały użyte. Dowiemy się też, co zanieczyszcza morza, oceany i plaże i jak należy temu przeciwdziałać. Następnie z jednorazowych przedmiotów codziennego użytku wykonamy zabawne eko-stwory.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w legendach

Skąd pochodzi nazwa Wisły? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W kantorze kupca

Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wyprawa po podwodne tajemnice

Skąd się biorą zabytki archeologiczne w muzeum i jaką muszą przebyć drogę, aby się tam znaleźć? Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jakim zniszczeniom ulega drewno i metal po wydobyciu z wraka statku oraz porównać zabytki przed i po konserwacji. Zapoznają się także ze sprzętem służącym do nurkowania oraz wcielą się w rolę archeologa podwodnego na stanowisku interaktywnym.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Opowieść o flisaku i córce burmistrza

Wisłą do Gdańska, na rzecznych statkach, często płynęli flisacy. Jeden z nich ujrzał piękną burmistrzankę i zakochał się w niej do szaleństwa. Ale czy panna z dobrego domu odwzajemniła uczucie prostego spławnika? Zapraszamy na opowieść o życiu flisaków wzbogaconą o zajęcia plastyczne.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Z marynarzem Motławkiem po statku

Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Co pływa w morzu?

Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Gdzie ta keja, gdzie ten statek

NOWOŚĆ (w promocyjnej cenie)
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, odkrywają zakamarki i ciekawostki związane z naszym statkiem, rozwiązując zadania o pracy na morzu i budowie statku. Na zakończenie oczywiście podsumowanie gry i sprawdzenie poprawności odpowiedzi.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W morskich zakamarkach

NOWOŚĆ
Co skrywają morskie głębiny? Tego dowiecie się w trakcie zwiedzania wystawy czasowej “Do DNA”, na której poznamy kilka najciekawszych zabytków wydobytych z dna Morza Bałtyckiego. Podczas lekcji poznamy ich niezwykłe historie przy okazji rozwiązując zagadki zadania z nimi związane.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak działa port?

Uczniowie podczas zabawy poznają funkcjonowanie współczesnego portu morskiego i jego najważniejsze urządzenia przeładunkowe. Nauczą się także odróżniać masowiec od kontenerowca. W drugiej części zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić swoje umiejętności na wystawie interaktywnej i samodzielnie załadować żaglowiec.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Zabytki na dnie mórz

Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty z dziedziny archeologii podwodnej w Polsce. Razem z dziećmi zastanowimy się, na czym polega praca archeologa pod wodą, co można znaleźć we wrakach i jak wydobyć cenne przedmioty na powierzchnię. Uczestnicy zajęć będą mogli również sprawdzić, ile ważą buty nurka klasycznego, obejrzeć z bliska jego hełm i porównać strój klasyczny ze strojem płetwonurka.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rybacka brać

NOWOŚĆ!
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O sztuce budowania łodzi

NOWOŚĆ!
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź eko!

NOWOŚĆ!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Dlaczego latarnie mają czasem paski?

Do czego służył „garnek Wulkana”? Po co latarnikowi laterna? Kto rozpalał fałszywe światło i wabił załogi statków na skaliste brzegi? Zapraszamy na zajęcia, podczas których poznamy legendę o powstaniu latarni morskiej, zaprojektujemy jej własny model i dowiemy się, dlaczego marynarze musieli mieć dobrą pamięć.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wodne eksperymenty

Co się stanie, gdy zmieszamy wodę z olejem i atramentem? Czy papier w wodzie może być suchy? Przelewając, topiąc i mieszając, zbadamy niezwykłe właściwości wody. Sprawdzimy, czy ciecz może być ciałem stałym i dlaczego mydło myje.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?

Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Królowa polskich rzek

Zapraszamy na zajęcia o najdłuższej rzece Polski. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, skąd Wisła wypływa i gdzie ma swoje ujście, jakie są jej dopływy oraz przez jakie miasta przepływa. Zapoznają się z rolą Wisły w dawnych wiekach i dowiedzą się, jak wyglądał spław towarów do Gdańska. Na zakończenie wcielą się wirtualnie w rolę rzecznego szypra i wyruszą w rejs statkiem wiślanym.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wilkiem morskim być

Co wspólnego z morzem mają wilki i szczury, a bandera z jaskółką? Czy bicie szklanek dotyczy tylko szkła, a ósemka wiąże się tylko z matematyką? Śpiewając wesołą szantę, poznamy budowę statku, a na koniec każdy z uczestników zaprojektuje swój statek marzeń.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Mali rybacy

Czym zajmują się rybacy, jak wygląda łódź, sieć i tradycyjne pułapki na ryby? Podczas zajęć dzieci poznają gatunki ryb, a potem spróbują je… złowić. Po powrocie z połowu wspólnie stworzymy morze pełne kolorowych stworów!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Morze jak z obrazka

Lekcja o tym, jak nie bać się kolorów – morze nie jest tylko zielone, niebo błękitne, a słońce… żółte. Podczas zabawy ze sztuką nauczymy się rozpoznawać plany na obrazie, barwy zimne i ciepłe, podstawowe i pochodne, a także… achromatyczne. Porównamy różne style w malarstwie marynistycznym, odgadniemy tytuł dzieła za pomocą wspólnych dyskusji i stworzymy lustrzane odbicie obrazu. Jako podsumowanie zajęć, wykonamy własny, kolorowy obrazek!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W kantorze kupca

Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki w królestwie Neptuna

Co gryzie zatopiony statek? Kto lubi mieszkać na wraku? Uczestnicy zajęć poznają specyfikę środowiska morskiego oraz dowiedzą się, jak fauna i flora morska wpływają na stan zatopionych statków i łodzi. Zbadają, jakim zniszczeniom ulega drewno i metal po wydobyciu, a za pomocą mikroskopów sprawdzą to, czego nie widać gołym okiem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Dlaczego morze jest słone?

Dlaczego w słonej wodzie nurkowanie jest trudniejsze? Czy można pić wodę morską? Skąd w morzu wzięła się sól? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią różne zagadki związane z morzem. Podczas warsztatów wykonamy szereg doświadczeń, które pozwolą nam lepiej poznać wodę i sól oraz oczywiście odpowiedzieć na pytanie, dlaczego morze jest słone. Lekcja połączona z zajęciami na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Wszyscy do szalup!

W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

W kraju Anaruka

Czy dzieciom na całym świecie smakuje czekolada? Dlaczego niektórym łatwiej nauczyć się pływać kajakiem niż jeździć na rowerze? Zapraszamy na wyprawę do Grenlandii, aby przekonać się, jak żyją dzieci na dalekiej północy. Lekcja odbywa się na wystawie “Łodzie ludów świata”.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Opowieść o flisaku i córce burmistrza

Wisłą do Gdańska, na rzecznych statkach, często płynęli flisacy. Jeden z nich ujrzał piękną burmistrzankę i zakochał się w niej do szaleństwa. Ale czy panna z dobrego domu odwzajemniła uczucie prostego spławnika? Zapraszamy na opowieść o życiu flisaków wzbogaconą o zajęcia plastyczne.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Inspektorzy na starym parowcu

Podczas lekcji dzieci zamienią się w inspektorów okrętowych i wyposażeni w specjalnie przygotowaną “dokumentację techniczną” wyruszą pod okiem edukatora na obchód statku w poszukiwaniu “usterek” zagrażających bezpieczeństwu żeglugi. Zajęcia uczą spostrzegawczości, kojarzenia faktów i orientacji w przestrzeni.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Gdzie ta keja, gdzie ten statek

NOWOŚĆ (w promocyjnej cenie)
Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, odkrywają zakamarki i ciekawostki związane z naszym statkiem, rozwiązując zadania o pracy na morzu i budowie statku. Na zakończenie oczywiście podsumowanie gry i sprawdzenie poprawności odpowiedzi.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W morskich zakamarkach

NOWOŚĆ
Co skrywają morskie głębiny? Tego dowiecie się w trakcie zwiedzania wystawy czasowej “Do DNA”, na której poznamy kilka najciekawszych zabytków wydobytych z dna Morza Bałtyckiego. Podczas lekcji poznamy ich niezwykłe historie przy okazji rozwiązując zagadki zadania z nimi związane.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Tam, gdzie dowodzi kapitan

Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rybacka brać

NOWOŚĆ!
Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rejs przez wieki – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O sztuce budowania łodzi

NOWOŚĆ!
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź eko!

NOWOŚĆ!
Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w dziejach Polski

Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator pokaże uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W czasie zajęć dzieci rozwiążą karty zadań utrwalające wiedzę przekazywaną im przez edukatora.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poszukiwania w gruncie rzeczy…

Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Akademia wilków morskich

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, gdzie istniała pierwsza polska szkoła morska, zapoznają się z elementami ceremoniału morskiego (np. “wybijanie szklanek”) i poznają podstawową budowę statków. Poszukają także odpowiedzi na pytania: jaka róża była niezbędna dla żeglarzy oraz czy wilk morski to zwierzę? Na zakończenie wspólnie zaśpiewamy szantę.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Człowiek pod wodą – odwaga czy szaleństwo?

Uczestnicy zajęć poznają fascynującą historię nurkowania i niebezpiecznych wypraw odkrywających podwodne tajemnice. Obejrzą skafandry nurkowe, poznają działanie dzwonu nurkowego i wykonają doświadczenie wykorzystujące prawa fizyki działające podczas nurkowania. Na koniec wcielą się w archeologów i spróbują wykonać dokumentację podwodnego stanowiska archeologicznego.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Zabytki “konserwowe”

Co wspólnego mają: astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgena pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy zajęć porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i niezakonserwowane, sprawdzą też, jakim zniszczeniom ulegają drewno i metal po wydobyciu z wody, a na zakończenie spróbują ocalić beczkę i działo przed zniszczeniem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rozbitkowie na statku

Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy pneumatycznej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają także różne sposoby wzywania pomocy oraz nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować, co będzie im niezbędne do przeżycia!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W świecie piratów

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wszyscy do szalup!

W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna

Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Przygody szypra Macieja

Szyper to bardzo ważna osoba, najważniejsza na wiślanej szkucie. Dba o załadunek towarów na statek, bezpieczny rejs i dokonuje transakcji handlowych. Na zajęciach uczniowie dowiedzą się, jak wyglądało codzienne życie i praca wiślanych flisaków, jakie przeszkody musieli pokonać w czasie rejsu, co jedli, jak odpoczywali. Uczestnicy zajęć wyruszą w wirtualny rejs wiślanym statkiem, nauczą się wiązać węzły żeglarskie, wezmą udział w zabawie utrwalającej zdobytą wiedzę.
Zajęcia odbywają się w Muzeum Wisły i Centrum Konserwacji Wraków Statków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Żuraw – maszyna „prosta” a genialna

NOWOŚĆ
Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Tam, gdzie dowodzi kapitan

Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
75 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rejs przez wieki – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Promieniowanie X – moc zastosowań

Uwaga: zajęcia odbywają się tylko w ostatnią środę miesiąca. Obowiązuje rezerwacja mailowa (rezerwacje@nmm.pl) z dwutygodniowym wyprzedzeniem. W grupie muszą być co najmniej dwaj opiekunowie.

Czy kiedykolwiek robiono ci zdjęcie rentgenowskie nogi lub ręki? Czy wiesz, dlaczego konserwator wykonuje zdjęcia rentgenowskie zabytków? W jakim celu co pewien czas bada się przy użyciu RTG statki przed wypłynięciem w rejsy? Co łączy spektrometr fluorescencji rentgenowskiej, badania naukowe zabytków oraz… “Gwiezdne Wojny”? Aby uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie na niepowtarzalne zajęcia prowadzone przez specjalistów z Działu Konserwacji Muzealiów naszego Muzeum.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w dziejach Polski

Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator pokaże uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W czasie zajęć dzieci rozwiążą karty zadań utrwalające wiedzę przekazywaną im przez edukatora.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poszukiwania w gruncie rzeczy…

Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Czy nurek musi być dobry z fizyki?

Czy praca nurka jest niebezpieczna? Czy musi znać prawa fizyki, aby chronić swoje zdrowie? A może wystarczy mieć najnowszy sprzęt, żeby uniknąć niebezpieczeństwa? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie lekcji prezentującej pracę archeologa podwodnego. Uczniowie poznają procesy, jakich doświadcza nurek podczas pracy pod wodą oraz grożące mu niebezpieczeństwa. Określimy także zasady bezpieczeństwa, jakich musi przestrzegać.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rozbitkowie na statku

Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy pneumatycznej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają także różne sposoby wzywania pomocy oraz nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować, co będzie im niezbędne do przeżycia!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna

Uczestnicy zajęć wezmą udział w grze muzealnej. Mobilna aplikacja – rozszerzona rzeczywistość – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym CKWS. Uczniowie, korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W świecie piratów

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna

Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rejs przez wieki – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną, odbywającą się w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak muzealni detektywi – będą poszukiwali na wystawach odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisłą do Gdańska

W czasie zajęć uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych Wisłą do Gdańska i technikę spławu wiślanego. Poznają także miary i wagi stosowane w dawnych czasach. Dowiedzą się, w jaki sposób Wisłę wykorzystywano i zagospodarowywano na przestrzeni wieków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna

Uczestnicy zajęć wezmą udział w grze muzealnej. Mobilna aplikacja – rozszerzona rzeczywistość – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym CKWS. Uczniowie, korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Fizyka na wesoło – ta niezwykła woda!

Podczas wspólnej zabawy poznamy niezwykłe właściwości wody. Zobaczymy, jak pięknie przenikają się kolory atramentów podczas dyfuzji, zbadamy właściwości morskiej wody, zagramy w zgadywankę i rozwiążemy krzyżówkę. Posypując wodę pieprzem, sprawdzimy, jak działa na nią mydło. Wykonamy też statki z papieru. A wszystko po to, by lepiej poznać niezwykłe właściwości zwykłej wody!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Przygody wiślanych flisaków

Kim był flisak i jakie przygody mógł przeżyć na wiślanym szlaku? Uczestnicy zajęć poznają słownictwo związane z żeglugą wiślaną i dawne typy statków rzecznych. Dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne i praca wiślanych marynarzy. Wsłuchają się w różne odgłosy wody. Wykorzystując zmysł węchu i dotyku sprawdzą, jakie towary były przedmiotem wiślanego handlu. Na zakończenie zdolności manualne wykorzystają do stworzenia wizji flisackiej podróży.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Kupię, sprzedam – dobijamy targu w dawnym porcie gdańskim

Nasi goście dowiedzą się, jakie były różne funkcje gdańskiego Żurawia, poznają życie portowego miasta w dawnych wiekach oraz towary, którymi handlowano w Gdańsku i kraje, z których te towary pochodziły. Oddzielą produkty jadalne od niejadalnych, rozpoznają rodzaje zbóż. A później zorganizują targ – sprzedając, kupując, ważąc i mierząc.
UWAGA: W zajęciach mogą uczestniczyć jedynie osoby sprawne ruchowo.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poduszkowcem przez świat

Uczestnicy zajęć odbędą podróż po świecie, zwiedzając wystawę “Łodzie ludów świata”. Poznają różne typy łodzi ludowych i materiały, z jakich je zbudowano, a następnie wspólnie skonstruują własny model poduszkowca. Dużo radości sprawi wszystkim poszukiwanie na piłce-globusie egzotycznych krajów, z których pochodzą łodzie oraz poznawanie obyczajów żyjących tam ludzi.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut