Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zaprasza na nowy cykl koncertów dedykowany melomanom, miłośnikom muzyki dawnej oraz historii i kultury Gdańska. Podczas kameralnych występów przeniesiemy się w muzyczny świat gdańszczan sprzed wieków. W muzealnych wnętrzach, będących rekonstrukcjami historycznych pomieszczeń, rozbrzmiewać będą dźwięki instrumentów z epoki baroku – kompozycje, które oddają muzyczny gust mieszkańców północnej Europy, w tym w szczególności Gdańska. Wydarzenie realizowane jest przy współpracy z Kołem Naukowym Muzyki Dawnej działającym przy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Podczas pierwszej odsłony wydarzenia zaplanowanej 14 listopada 2025 roku, wystąpią Małgorzata Skotnicka oraz Maksym Zajączkiewicz. Ich dialogujące klawesyny, zostały zapożyczone z włoskiego terminu Cembali Spezzati, odnoszącego się do tzw. polichóralnego szaleństwa muzycznego, które ogarnęło Europę na przełomie XVI i XVII wieku. W Gdańsku taki sposób muzykowania znalazł podatny grunt, pozwalając wypełnić dźwiękiem jedną z najbardziej imponujących przestrzeni średniowiecza – Kościół Najświętszej Marii Panny. Co najmniej dwa dialogujące chóry były ustawiane w różnych częściach kościoła, a poza cori spezzati mogły „rozmawiać” także organy. Największe gdańskie kościoły posiadały po dwa instrumenty, a kościół NMP w szczytowym okresie miał ich aż pięć.
Podczas koncertu odegrane zostaną monumentalne dzieła gdańskich mistrzów w formie bardziej intymnej i subiektywnej – na dwa klawesyny. To pierwszy tego typu projekt w Europie, który nadaje tym utworom świeżą, intymną szatę brzmieniową.
MUZYKALIA. Brzmienia dawnego Gdańska
Żuraw
14 listopada 2025, godz. 18.00
Bilet: 30 zł (do nabycia w kasie)
Liczba miejsc jest ograniczona
Obowiązują zapisy rezerwacje@nmm.pl.
Koncert ma charakter kameralny i nie jest dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
Małgorzata Skotnicka – profesor zwyczajny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, kierownik Podyplomowego Studium Muzyki Dawnej. W 1995 roku założyła w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu klasę klawesynu, a przez lata prowadziła działalność edukacyjną i artystyczną, łącząc naukę z praktyką wykonawczą. Grała w zespole kameralnym Pro Musica Antiqua, a obecnie koncertuje z zespołem Silva Rerum arte w kraju i za granicą, nagrywając płyty z muzyką dawną. Jest inicjatorką Polskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Muzyki Dawnej oraz współorganizatorką dwunastu edycji Festiwalu Muzyki Dawnej ANIMA MUSICA. Otrzymała liczne nagrody, w tym Brązowy Krzyż Zasługi oraz odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”. Dokonała pierwszej w Polsce rejestracji Sonat na flet i klawesyn obligato J. B. Boismortier, a także koordynuje sesję naukowo-artystyczną „Sztuka europejskiego baroku”.
Maksym Zajączkiewicz – urodzony w Gdańsku w 1994 roku, uczeń prof. Małgorzaty Skotnickiej, wybitny klawesynista i pedagog. Laureat wielu prestiżowych konkursów krajowych, w tym Konkursu im. W. Landowskiej oraz Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, gdzie w 2014 roku przeszedł do drugiego etapu jako najmłodszy uczestnik. Koncertuje jako solista i kameralista w Polsce i poza jej granicami, współpracując z takimi artystami i zespołami jak Sigiswald Kuijken, Opera Bałtycka czy Cappella Gedanensis. Jego pasją jest muzyka XVII wieku, styl stylus fantasticus, muzyka dawnych gdańskich twórców oraz muzyka ludowa, ze szczególnym uwzględnieniem kaszubskich i flamenco tradycji. Jest również autorem artykułów i prelekcji poświęconych muzyce dawnej oraz pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia z basso continuo, improwizacji i czytania partytur historycznych.