• 30 maja 2024 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 14 czerwca 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku dołącza do projektu „(Nie)widzialni”

W Polsce mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Duża część z nich to osoby doświadczające niepełnosprawności, których na pierwszy rzut oka nie widać. Zbyt często spotykają się one z niezrozumieniem otoczenia, gdy proszą o pomoc lub z niej korzystają. Chcąc zmienić ten stan, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku dołączyło do projektu „(Nie)widzialni”, realizowanego przez Fundację StwardnienieRozsiane.Info. Jego celem jest zarówno budowanie świadomości społecznej, jak i ułatwianie codziennego funkcjonowania osobom, które doświadczają niewidocznej niepełnosprawności.

Dostrzec niewidoczne

Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z oczywistymi oznakami, takimi jak wózek czy biała laska. Może być spowodowana chorobą (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne) czy wypadkami (np. proteza nogi, niewidoczna pod ubraniem). Jest trudna do dostrzeżenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Mimo trudności, które niejednokrotnie są wywoływane przez stan zdrowia, starają się one żyć aktywnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku i potrzeby pomocy. W takich sytuacjach niejednokrotnie spotykają się z niezrozumieniem czy przykrymi reakcjami otoczenia. Kampania „(Nie)widzialni” wychodzi naprzeciw tym problemom.

Wsparcie poprzez edukację

„(Nie)widzialni” wystartowali z ogólnopolską kampanią informacyjną 27 lutego 2023 r. W projekcie bierze udział już kilkudziesięciu partnerów z całej Polski, wśród których są urzędy, instrukcje kulturalne, firmy – od dużych korporacji do mniejszych przedsiębiorstw, centra handlowe, a także palcówki edukacyjne. Ich liczba stale rośnie. Jako Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku z dumą dołączyliśmy do tego grona. Chcemy, by każdy czuł się u nas bezpiecznie i wiedział, że jesteśmy gotowi do pomocy, gdy tylko będzie ona potrzebna. Dlatego też uczestniczymy w kampanii informacyjnej realizowanej przez Fundację. W jej ramach pracownicy muzeum będą między innymi uczestniczyć w szkoleniach, które pomogą sprawnie wdrożyć projekt w instytucji. Dzięki temu, gdy pojawi się u nas osoba z niewidoczną niepełnosprawnością i potrzebująca wsparcia, przygotowani do tego pracownicy będą wiedzieli, jak reagować i co zrobić, by ich pomoc była skuteczna.

Widzialny symbol

Głównym elementem kampanii – oprócz podejmowanych przez fundację działań informacyjnych nt. niewidocznych niepełnosprawności, szkoleń, webinarów, a także wielu innych aktywności – są specjalne emblematy, czyli „symbole” projektu. Dzięki ich „użyciu”, osoby z niewidocznymi niepełnosprawnościami będą mogły zasygnalizować, że potrzebują dodatkowego wsparcia, np. przepuszczenia w kolejce czy też poświęcenia im więcej czasu przez pracownika danej instytucji. Symbole projektu będą od drugiej połowy marca dostępne w części placówek, które zdecydowały się nawiązać współpracę przy projekcie. Będą również do pobrania w formie elektronicznej. Udział w projekcie oraz korzystanie z emblematów jest bezpłatne i dobrowolne.

Lista partnerów projektu nie jest zamknięta. W każdej chwili można zgłosić się do Fundacji (mailowo: kontakt@niewidzialni.org.pl lub fundacja@stwardnienierozsiane.info) i zostać partnerem kampanii. Zachęcamy, by zrobić ten krok i wspólnie z nami zmieniać świat na lepszy.

Więcej informacji o kampanii jest dostępnych na stronie niewidzialni.org.pl.