• Statek-muzeum „Dar Pomorza” w dniu 5 października czynny będzie w godz. 10.00 - 13.00. Sprzedaż biletów do 12.00
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania

„Nie warto wyrzucać”. Zaskakujące efekty muzealnego upcyklingu

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zdecydowało się dać drugie życie olbrzymiemu banerowi, który przez lata zalegał w magazynie. Chodzi o grafikę, w której wykorzystano motywy z dzieła Henryka Uziembło zatytułowanego „Zaślubiny Polski z morzem”, przechowanego w zbiorach NMM. W tym temacie niezwykłymi krawieckimi umiejętnościami i kreatywnością wykazała się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN, która w kilka dni z bezużytecznego elementu reklamowego stworzyła oryginalne i unikatowe torby. Wspólna akcja idealnie wpisała się w obchody 103. rocznicy symbolicznego powrotu Rzeczypospolitej nad Bałtyk.

Moda na upcykling

Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.   – Chcemy zaspakajać potrzeby ludzi i firm, szukających możliwości włączenia w swoje codzienne życie prospołecznych postaw oraz chcących być świadomymi konsumentami w myśl idei zero waste – mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.

Uziembło pocięty na kawałki

Okazuje się, że przerobienie baneru z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie należało do skomplikowanych. – Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków – uzupełnia Patrycja Surowiec. W efekcie powstało 12 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne.

Ekonomia społeczna z myślą o innych

Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości. – Dziś już wiemy, że nie warto wyrzucać. Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN – tłumaczy Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM. Uszyte torby trafią teraz do muzealnych gości. – Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania  odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski. Torby można wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.

Łukasz Grygiel