• Muzeum Wisły w Tczewie w dniu 21.04.2024. będzie zamknięte z powodu odbywających się w budynku wyborów samorządowych
• Muzeum Zalewu Wiślanego w Kątach Rybackich dniach 23-24.04.2024 r. będzie zamknięte dla zwiedzających.
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Nauka z parą, czyli STEAM w edukacji muzealnej

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zaprasza na nowy cykl zajęć dla najbardziej wymagających, młodych odbiorców! Jeśli chcesz, aby Twoja klasa rozwinęła kompetencje przyszłości, czyli STEAM, zapraszamy na lekcje pod hasłem „Z dna morskiego na muzealną wystawę”. Cykl zawiera 5 zajęć projektowych i warsztatowych, rozpisanych na cały rok szkolny. Terminy dostosowujemy indywidualnie do danej grupy.

Czym jest STEAM?

Idea STEAM (ang. para wodna) to skrót od słów science – nauka, technology – technologia, engineering – inżynieria,  arts – sztuka, mathematics – matematyka. Zakłada ona edukację poprzez łączenie rożnych, z pozoru odległych gałęzi nauki oraz wzajemne przenikanie się faktów i wykorzystywanie zdobytej wiedzy. STEAM uczy abstrakcyjnego i logicznego myślenia, sieciowania i kojarzenia faktów, a zatem buduje u dzieci i młodzieży kompetencje, których w przyszłości będzie wymagać od nich nowoczesny rynek pracy. Umiejętność kreatywnego myślenia, pozwalająca na zrozumienie procesów sterujących nowymi technologiami, jest jednym z kluczowych założeń STEAM.

Zajęcia laboratoryjne w Ośrodku Kultury Morskiej
Zajęcia laboratoryjne w Ośrodku Kultury Morskiej
Edukacja muzealna z parą

Zajęcia realizowane w nowym cyklu będą interdyscyplinarnymi projektami lub praktycznymi warsztatami. Na naszych zajęciach uczeń stanie się wynalazcą i konstruktorem, dzięki czemu w sposób intuicyjny będzie mógł przyswajać wiedzę z dziedziny fizyki, inżynierii, czy matematyki, rozwijając przy tym kompetencje kluczowe. To właśnie one uważane są za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej oraz przyszłego zatrudnienia. Wszystkie zajęcia osadzone będą w specyficznym kontekście związanym z tematyką morską. Uczestnicy poznają m.in. pracę archeologa podwodnego i „poczują”, co to znaczy być konserwatorem morskich zabytków. Lekcje będą odbywać się w Ośrodku Kultury Morskiej w Gdańsku oraz w Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie.

Warsztaty z wykorzystaniem artefaktów z drewna i metalu
Warsztaty z wykorzystaniem artefaktów z drewna i metalu
Ośrodek Kultury Morskiej

Skąd się bierze prąd na statku? – naszą wyprawę na morskie dno rozpoczniemy rejsem statkiem. Czy zastanawialiście się, skąd się bierze na nim prąd? Przecież na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia. Na zajęciach wyjaśnimy tę zagadkę. Przy okazji przyswoimy trochę wiedzy z zakresu elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Poczujemy się jak Edison i na nowo odkryjemy zjawisko elektryczności!

Nurek po presją – w trakcie nurkowania na dużych głębokościach bardzo niebezpieczna jest różnica ciśnień między powierzchnią a dnem morza. Na warsztatach zrozumiemy, czym jest ciśnienie i dlaczego może być niebezpieczne. Poznamy również zawód archeologa podwodnego i dowiemy się, dokąd trafiają wydobyte z wody „skarby”.

Zróbmy sobie regaty! – zajęcia projektowe, na których uczestnicy, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzednich warsztatach, zbudują łodzie z różnym napędem. Działając w grupach, muszą zaprojektować i przetestować łódź oraz sprawdzić, który napęd jest najefektywniejszy. Czy powietrze pokona silnik elektryczny? A może najbardziej efektywna okaże się zwykła… gumka? Niezależnie od rezultatów, zapewniamy świetną zabawę i poznanie podstaw inżynierii.

Badania mikroskopowe w Centrum Konserwacji Wraków Statków
Badania mikroskopowe w Centrum Konserwacji Wraków Statków
Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie

Co widać pod mikroskopem? – co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.

Metoda naukowa w życiu codziennym i… w muzeum – czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki i chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz na co warto zwracać uwagę. Na koniec, na przykładzie pracy konserwatora zabytków, prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej.

Zajęcia z zakresu zjawisk fizyki w Ośrodku Kultury Morskiej
Zajęcia z zakresu zjawisk fizyki w Ośrodku Kultury Morskiej
Informacje praktyczne

Zajęcia z cyklu „Z dna morskiego na muzealną wystawę” są przystosowane dla dzieci z klas 4-6. Czas trwania zajęć to w zależności od tematu od 90 do 120 min. Termin lekcji jest ustalany indywidualnie dla każdej grupy. Rezerwacji zajęć można dokonywać e-mailem na adres: edukacja@nmm.pl, z dopiskiem w tytule „Z dna morskiego na muzealną wystawę”. Koszt uczestnictwa w zajęciach to 8 zł od osoby.

Nauka z parą, czyli STEAM w edukacji muzealnej. Plakat