• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Zajęcia cykliczne „Z dna morskiego na muzealną wystawę”

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przygotowało specjalną ofertę edukacyjną dla najbardziej wymagających odbiorców! Jeśli chcesz, aby Twoja klasa rozwinęła kompetencje przyszłości, czyli kompetencje STEAM, zapraszamy na cykl zajęć pt.: „Z dna morskiego na muzealną wystawę”. Cykl zawiera 5 zajęć projektowych lub warsztatowych, w których klasa weźmie udział w ciągu całego roku szkolnego. Terminy dostosujemy indywidualnie do danej grupy!

Zajęcia będą interdyscyplinarnymi projektami lub praktycznymi warsztatami realizowanymi w modelu STEAM. Na naszych zajęciach uczeń staje się wynalazcą
i konstruktorem, dzięki czemu w sposób intuicyjny przyswaja wiedzę z dziedziny fizyki, inżynierii, czy matematyki, rozwijając przy tym kompetencje kluczowe – uważane za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej oraz przyszłego zatrudnienia. Wszystkie zajęcia osadzone będą w specyficznym kontekście związanym
z tematyką morską. Uczestnicy poznają m.in. pracę archeologa podwodnego i „poczują”, co to znaczy być konserwatorem morskich zabytków.

Rezerwacja zajęć (i ew. pytania): edukacja@nmm.pl z dopiskiem w tytule: Z dna morskiego na muzealną wystawę.
Wiek: klasy 4-6
Czas trwania zajęć: 90–120 minut (zależy od tematu)
Bilety: 8 zł od osoby
Termin: ustalany indywidulanie do potrzeb danej grupy

Opis poszczególnych zajęć

Ośrodek Kultury Morskiej

  1. Skąd się bierze prąd na statku?
    Naszą wyprawę na morskie dno rozpoczniemy rejsem statkiem. Czy zastanawialiście się, skąd się bierze na nim prąd? Przecież na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia. Na zajęciach wyjaśnimy tę zagadkę. Przy okazji przyswoimy trochę wiedzy z elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Poczujmy się jak Edison i na nowo odkryjmy zjawisko elektryczności!
  2. Nurek po presją.
    W trakcie nurkowania na dużych głębokościach bardzo niebezpieczna jest różnica ciśnień między powierzchnią, a dnem morza. Na warsztatach zrozumiemy czym jest ciśnienie i dlaczego może być niebezpieczne. Poznamy również zawód archeologa podwodnego i dowiemy się, dokąd trafiają wydobyte z wody „skarby”.
  3. Zróbmy sobie regaty…
    Zajęcia projektowe, na których uczestnicy, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzednich warsztatach, zbudują łodzie z różnym napędem. Działając w grupach, muszą zaprojektować i przetestować łódź oraz sprawdzić, który napęd jest najefektywniejszy. Czy powietrze pokona silnik elektryczny? A może najbardziej efektywna okaże się zwykła… gumka? Niezależnie od rezultatów, zapewniamy świetną zabawę i poznanie podstaw inżynierii.

Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie

  1. Co widać pod mikroskopem?
    Co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.
  2. Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum
    Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki i chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec, na przykładzie pracy konserwatora zabytków, prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej.