→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

„Sołdek” kończy 73 lata! Niezwykły statek Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku wciąż bije rekordy popularności

Statek-muzeum „Sołdek” jest jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych Gdańska. Rudowęglowiec został zwodowany dokładnie 6 listopada 1948 roku. To właśnie ten dzień oficjalnie uznaje się za narodziny legendy. Narodowe Muzeum Morskie, jako armator statku, od lat czyni starania, aby gdańska ikona pozostała w świetnej formie dla kolejnych pokoleń!

„Sołdek” był pierwszym statkiem pełnomorskim zbudowanym całkowicie w polskiej stoczni po II wojnie światowej. Uroczystości wodowania  towarzyszyła niezwykła oprawa. „Sołdka” witały prawdziwe tłumy. Wśród nich patron statku – Stanisław Sołdek i jego małżonka – Helena, jednocześnie matka chrzestna tej jednostki.

– „Sołdek” jest niezwykłym statkiem. Do jego budowy zużyto ok. 300 tys. nitów. Szacuje się, że ich łączna masa stanowi nawet 6% masy całego statku. Rudowęglowiec pływał po okolicznych morzach przez ponad 31 lat. Odbył w tym czasie dokładnie 1479 podróży morskich do Danii, Niemiec, Belgii i Szwecji. Zawinął do 60 portów, a na jego pokładzie przewieziono w sumie ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy żelaza. – mówi Jakub Adamczak z Działu Historii Budownictwa Okrętowego w Narodowym Muzeum Morskim. „Sołdek” został poświęcony przez kapłana, dokładniej ojca Ernesta Łanuchę z zakonu kapucynów przy kościele św. Jakuba w Gdańsku.

Czym dziś kusi „Sołdek”?

„Sołdek” pełni dziś funkcję statku–muzeum. Jest niezwykle popularnym miejscem odwiedzanym przez turystów. Tylko w październiku tego roku na jego pokład weszło 4 tysiące osób! Na zwiększoną popularność w ostatnim czasie wpłynęła nowa wystawa stała pt. „Sołdek i jego czasy”, mieszcząca się w wyremontowanych ładowniach nr 3 i 4.

– Ekspozycja odkrywa przed gośćmi świat historycznego statku o napędzie parowym, z którym zawiązane są życiorysy i emocje wielu ludzi morza. Prezentuje historię polskiej techniki okrętowej, w szczególności realia polityczne, społeczne oraz gospodarcze w jakich powstawał „Sołdek” i w jakich był eksploatowany. Są też gabloty z węglem i rudą żelaza oraz nowoczesne środki multimedialne. Podnosząc telefoniczne słuchawki można posłuchać opowieści o losach statku, z kolei na ekranach można oglądać archiwalne ujęcia z pracy spawaczy, niterów i traserów. – dodaje Jakub Adamczak.

Pokład „Sołdka” oraz jego odnowione wnętrze wraz z bardzo interesującą wystawą można zwiedzać we wtorek, czwartek – niedziela od 10:00-16:00 oraz w środy w godz. 13:00-16:00. Bilet normalny kosztuje 14 złotych, a ulgowy 10 złotych.


Projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Niniejszy artykuł został przygotowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Odpowiedzialność za zawartość niniejszego artykułu leży wyłącznie po stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i nie może być w żadnym przypadku traktowana jako odzwierciedlenie stanowiska Unii Europejskiej, Instytucji Zarządzającej lub Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020.

2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji