• 30 maja 2024 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 14 czerwca 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania

„Sołdek i jego czasy”

Wystawa mieszcząca się w ładowniach „Sołdka” odkrywa przed gośćmi świat wyjątkowego statku o napędzie parowym, z którym związane są życiorysy ludzi morza – kapitanów, oficerów, konstruktorów i robotników stoczniowych. Ekspozycja prezentuje historię budowy i służby rudowęglowca oraz realia polityczne, społeczne i gospodarcze w jakich powstawał i był eksploatowany. Multimedialne narzędzia audiowizualne, czerpiąc z bogactwa archiwalnych dokumentów, fotografii i filmów, pozwalają poznać historię odradzania się polskiego przemysłu okrętowego po II wojnie światowej oraz charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów. Eksponaty ze świata techniki – oryginalne narzędzia stoczniowe z połowy XX wieku oraz próbki rudy żelaza i węgla– dają możliwość spojrzenia na historię statku z perspektywy tych, którzy go budowali i pracowali na nim.  We wnętrzach ładowni można z bliska zobaczyć elementy konstrukcji „Sołdka”, wyeksponowane za pomocą specjalnego oświetlenia. Towarzyszące zwiedzaniu dźwięki morza, maszyny parowej i pracy stoczni podkreślają autentyczność industrialnej przestrzeni statku.

W pełni wyposażona maszynownia pozwala na zapoznanie się z rzadko obecnie stosowanym napędem mechanicznym statku z kotłami opalanymi węglem oraz tłokową maszyną parową. W sterowni znajduje się zabytkowe wyposażenie, w tym między innymi rury głosowe do komunikacji z maszynownią. W nadbudowie śródokręcia oraz na rufie, dzięki możliwości zajrzenia do kajut załogi i mesy, zwiedzający poznają warunki, w jakich pracowali oficerowie i marynarze w połowie ubiegłego wieku.

Zwiedzanie „Sołdka” od zewnątrz pozwala zapoznać się z zabytkową konstrukcją rudowęglowca, w tym z pokładem typu szańcowego. Na pokładzie głównym znajdują się pokrywy czterech ładowni oraz urządzenia przeładunkowe napędzane silnikami parowymi: maszty bramowe z bomami załadunkowymi, obsługiwane przez wciągarki pochodzące z okresu II wojny światowej. Na rufie znajduje się pokład łodziowy z wyposażeniem ratunkowym statku oraz awaryjne stanowisko sternika.