→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 3 grudnia 2021 roku Spichlerze na Ołowiance i statek-muzeum "Sołdek" będą zamknięte dla zwiedzających.
→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

Ekologiczna “Motława 2” – nowy prom dla NMM

Liczący niemal 30 lat prom “Motława” zostanie w najbliższych latach wycofany z eksploatacji. Za kilka lat do siedziby Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będzie można dotrzeć nowym środkiem komunikacji. Na wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej powstał projekt ekologicznego promu, który połączy Długie Pobrzeże z wyspą Ołowianka.

– Przekazując Wydziałowi Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej założenia projektowe dla nowej jednostki, oczekiwaliśmy projektu statku operującego przez cały rok na Motławie z możliwością przewozu do 35 osób, spełniającego przepisy Polskiego Rejestru Statków i organów administracji morskiej – mówi Dyrektor NMM, dr inż. Jerzy Litwin.

Specjaliści z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej postanowili stworzyć projekt jednostki pływającej o napędzie zasilanym energią elektryczną, w tym pochodzącą z promieniowania słonecznego w wyniku tzw. zjawiska fotowoltaicznego. Ze względu na niekonwencjonalne źródło zasilania i napędu, prom wymagał specyficznego podejścia do projektowania, opartego na wynikach prac badawczych. W wyniku zrealizowanych prac powstał komplet dokumentacji jednostki, która po uzyskaniu wszelkich zatwierdzeń ze strony Polskiego Rejestru Statków została przekazana Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. – Prom będzie jednym z ważniejszych elementów wizerunkowych Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku – dodaje dyrektor Jerzy Litwin – Dlatego pracując nad projektem nowego statku, specjaliści z Politechniki Gdańskiej słusznie zwrócili uwagę na jego kontekst formalny, czyli wartość dodaną wpisującą się w zmieniającą się rzeczywistość Gdańska. Nasz prom łączyć będzie dwie części miasta, a także stworzy swoisty pomost między oddziałami NMM.

Nowa jednostka pływająca o napędzie elektrycznym będzie zasilana energią elektryczną z lądu i uzupełniania energią słoneczną. W stosunku do obecnego promu założono lokalizację obu trapów naprzeciw siebie. Dzięki temu powstała przestronna strefa “wejścia” z wygodnym miejscem na rowery i wózki. Pokład podzielono na dwie funkcjonale strefy: “wejścia” – z miejscami stojącymi i trapami oraz “pasażerską” – z miejscami siedzącymi. Z estetycznego punku widzenia koncepcja ma urozmaiconą, ciekawszą i zarazem bardziej uporządkowaną, klarowną bryłę z wyraźnie rozróżnionymi “dziobami” i zarysowaną, typową dla architektury statków, wyważoną dynamikę.


Dokumentacja nowego promu została wykonana w ramach zadania “Projekt ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańska” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Koszty kwalifikowane zadania wyniosły 440 000 zł, a wysokość dotacji 350 000 zł. Zadanie było zrealizowane w okresie VI 2015-VIII 2016.