Zobaczyć, zbadać, zrozumieć – nauka całkiem prosta (OKM, Spichlerze, statek-muzeum „Sołdek”, Żuraw)
UWAGA: NABÓR ZAMKNIĘTY
Warsztaty dla uczniów Samorządowego Gimnazjum w Bolszewie. Dwie klasy z innowacją pedagogiczną, zarejestrowane w Kuratorium w Gdańsku.
Zajęcia przygotowywane we współpracy z Działem Konserwacji NMM oraz nauczycielami z Gimnazjum. Głównym celem warsztatów jest pokazanie uczniom praktycznego zastosowania nabytej w szkole wiedzy z przedmiotów ścisłych, na przykład z lekcji fizyki. Uczestnicy warsztatów będą mieli również okazję zobaczyć, na czym polega praca konserwatora metalu i archeologa podwodnego, a także dowiedzieć się, w jaki sposób specjaliści wykorzystują w swojej pracy wiadomości z chemii i fizyki.
Warsztaty cykliczne odbywające się raz w miesiącu w ciągu całego roku szkolnego. Czas jednego spotkania: 180 min. Miejsce: różne oddziały NMM. Karnet całoroczny: 100 zł.
Zajęcia prowadzi dr Weronika Pelc-Garska: w.pelc@nmm.pl.
Harmonogram zajęć:
Serce „Sołdka”
Termin: 14.10.2016
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej oraz „Sołdek”
W ogromnej hali […] stoi wielka, lśniąca nowością maszyna, którą otacza zwarty pierścień robotników, członków dyrekcji, przedstawicieli władz przemysłowych i zaproszonych gości. […] Załoga podała jej nazwę „Serce Sołdka” – za chwilę serce to ma zdać egzamin: będzie bić czy nie będzie. („Zgoda” buduje nawet maszyny okrętowe, 1949 nr 2)
Poetycka nazwa Serce „Sołdka” zarezerwowana jest dla maszyny parowej typu ML8a, która napędzała ten pierwszy polski rudowęglowiec. Aby zrozumieć emocje, które towarzyszyły uruchomieniu maszyny, tak obrazowo przedstawione w „Dzienniku Zachodnim”, zajęcia rozpoczniemy od zgłębienia tajników pary. Uczniowie wykonają samodzielnie model maszyny parowej, a następnie poszukają analogii pomiędzy ML8a, a wykonaną przez siebie „zabawką”. W trakcie zajęć odbywających się częściowo na statku muzeum „Sołdek” poznają między innymi zasady działania maszyn parowych, dowiedzą się, ile ton węgla można było przewozić na „Sołdku” oraz w jaki sposób dobrze znane z fizyki pojęcia, takie, jak na przykład: „zasada zachowania energii”, wpływają na myśl techniczną.
Nurek pod presją
Termin: 8.11.2016
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej oraz Spichlerze
Eksponaty znajdujące się w Narodowym Muzeum Morskim, jak sama nazwa wskazuje, w większości pochodzą z morza. Zanim trafią na wystawę, muszą przebyć długą drogę. W trakcie zajęć „Nurek pod presją” zajmiemy się pierwszym etapem tej podróży, czyli wydobyciem zabytku z dna morza (kolejne spotkania przybliżą uczniom pojęcie konserwacji, którym musi podlegać każdy eksponat trafiający na wystawę). W trakcie zajęć uczniowie wykonają doświadczenia, które przybliżą pojęcie ciśnienia, poznają prawdziwego archeologa podwodnego, który opowie o swojej pracy i zwiedzając Spichlerze poznają krótką historię podwodnej archeologii i walkę człowieka z ciśnieniem.
Kilka słów o ekologii
Termin: 06.02.2017
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej
W trakcie tych zajęć uczestnicy wykonają serię eksperymentów związanych z zagrożeniami ekologicznymi i ochroną środowiska. Poznają własności oleju i dowiedzą się, dlaczego katastrofy zbiornikowców są ogromnym zagrożeniem dla fauny i flory morskiej. Uczniowie wykonają także własną oczyszczalnię ścieków oraz filtr do wody. Dowiedzą się, co z ochroną środowiska mają wspólnego takie chemiczne pojęcia jak hydrofobowość, czy odczyn PH.
Dlaczego łódź pływa?
Termin: 21.03.2017
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej oraz Spichlerze
Dlaczego łódź pływa? W trakcie tych zajęć uczniowie poznają prawa fizyki, które umożliwiają pływanie. Dowiedzą się, do czego służy miecz i balast, od czego zależy prędkość żaglówki, poznają różne rodzaje napędu łodzi. Ponadto, zwiedzając wystawę w Spichlerzach poznają starożytne formy nawigacji i odpowiedzą na pytanie, jak znaleźć drogę bez GPS’a w telefonie.
Dajcie mi punkt podparcia, a podniosę Ziemię
Termin: 12.04.2017
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej i Żuraw
Zwiedzając wystawę „Techniki przeładunku w dawnym porcie gdańskim” w Żurawiu, można zaobserwować wiele modeli dźwigów używanych w portach w ówczesnej Europie. Sam Żuraw posiada mechanizm dźwigowy, który był wstanie podnieść ciężary do dwóch ton. W przedstawionych na wystawie modelach można znaleźć wiele maszyn prostych, które zmniejszały siłę potrzebną do podniesienia towaru, takich jak: bloczki, dźwignie dwu i jednostronne, mechanizmy typu studnia. W jaki sposób maszyny proste ułatwiały podnoszenie towaru? Jak zbudować własny dźwig? Odpowiemy na te i inne pytania, konstruując własne maszyny proste oraz zwiedzając wyciąg Żurawia.
Gra Muzealna. Zakończenie warsztatów
Termin: 15.06.2017
Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej, Żuraw, Spichlerze, „Sołdek”
Na zakończenie warsztatów przeprowadzona zostanie gra muzealna podsumowująca dotychczasowe zajęcia. Gra odbędzie się we wszystkich gdańskich oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego. Na zwycięzców czekać będą nagrody, które rozdamy na oficjalnym zakończeniu w Ośrodku Kultury Morskiej.