- Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj
- Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi

Wielka przeprowadzka w Tczewie

Początek lata w Tczewie upłynął pod znakiem przenoszenia zabytków i sprzętu konserwatorskiego z Pracowni Konserwatorskiej usytuowanej w Tczewie przy ul. Paderewskiego.

Projekt: wyprowadzka
Wyprowadzka to jedno z pierwszych działań w ramach realizacji Projektu “Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie – budowa infrastruktury Narodowego Muzeum Morskiego”. Projekt realizowany jest dzięki wsparciu udzielonemu z funduszy norweskich i funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych.

Konserwacja jak w banku
Nasze działania związane z wyprowadzką rozpoczęliśmy dużo wcześniej, od poszukiwania odpowiedniej powierzchni magazynowej. Potrzebowaliśmy pomieszczenia, gdzie na czas trwania projektu moglibyśmy przechować eksponaty i wyposażenie w którym możliwe byłoby przechowywanie przez okres trwania projektu zawartości pomieszczeń Pracowni. Sukcesem zakończyły się rozmowy z Bankiem Spółdzielczym w Tczewie dotyczące wynajmu hali magazynowej, znajdującej się na sąsiadującej z naszą posesją działce.
Dużym wyzwaniem było umieszczenie w hali o powierzchni ponad 300 m2 zabytków i wyposażenia z przeznaczonych do wyburzenia budynków o łącznej powierzchni ponad 1000 m2.

Mokra robota
Przeniesienie wielkogabarytowych obiektów oraz wyposażenia Pracowni Konserwatorskiej wymagało dużo czasu i sporo cierpliwości. Według muzealnych konserwatorów najtrudniejszym etapem prac było przenoszenie wanien oraz konserwowanych w nich obiektów. Konieczne stało się między innymi zbudowanie kolejnych wanien do przechowywania drewnianych eksponatów. Wielu godzin wytężonej pracy zespołu muzealnego wymagało wyciąganie kabestanu z roztworu czy ładowanie stewy dębowej do wanny. W sumie przeniesiono 14 ton zabytków, 12 ton roztworów konserwujących oraz 6 wanien, w których przechowywane i konserwowane są zabytki z “mokrego” drewna.

Wielki Manitou
Znaczącym wydarzeniem podczas przeprowadzki była kolejna wizyta ładowarki teleskopowej Manitou, za pomocą której przemieszczane były obiekty wielkogabarytowe np. płetwa sterowa i armata. Podczas poprzedniej wizyty Manitou umożliwił załadunek dział przeciwlotniczych, które wyjechały do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Przetargi
W chwili obecnej trwają również procedury przetargowe na wybór wykonawców pierwszych prac w ramach Projektu. W końcowym etapie jest procedura wyboru wykonawcy robót budowlanych związanych z budową Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie oraz konserwacji jachtów “Opty”, “Dal” i “Kumka IV”. Muzeum, po przeprowadzeniu procedury przetargowej, zawarło już umowę na wykonanie instalacji technologicznej do konserwacji “mokrego” drewna.


Projekt pn.: “Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie – budowa infrastruktury kultury Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku” realizowany w ramach Programu “Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego”. Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych.