Czy morskie szlaki łączą kultury?
Nikt chyba nie wątpi, że morskie szlaki handlowe przez wieki łączyły nie tylko kraje Bałtyku, ale były swoistym pomostem odległych od siebie kultur. Projekt edukacyjny w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius: „Morskie szlaki handlowe w XVI wieku łącznikiem między kulturami” kładąc nacisk na pobudzanie u młodych ludzi chęci poznawania historii i kultury Polski oraz innych krajów wskazuje uczniom elementy łączące, ale także różnice między poszczególnymi państwami i regionami przez co uczy tolerancji i poszanowania dla odmiennych tradycji.
W projekcie udział biorą szkoły z Turcji (Trabzon), Portugalii (Constância) i Polski (Gdańsk). W ramach projektu realizowanego przez młodzież odbywały się cykliczne spotkania zarówno w gdańskim gimnazjum nr 20 im. Hanzy, jak również u naszych partnerów. Młodzież zajmowała się konstruowaniem modeli jednostek typowych dla swoich krajów oraz podejmowała próby rekonstrukcji instrumentów nawigacyjnych. Nad gimnazjalistami z Gdańska opiekę merytoryczną sprawowali pracownicy Centralnego Muzeum Morskiego. Uczniowie podjęli trud budowy modeli statków typu koga. Wykonali też własnoręcznie kilka przyrządów nawigacyjnych, między innymi: kwadrant, astrolabium oraz laska Jakuba. Równocześnie prowadzone były zajęcia z zakresu historii budownictwa okrętowego, handlu morskiego i nawigacji. Uczniowie, podczas spotkań w siedzibie Muzeum, zwiedzali ekspozycje oraz uczestniczyli w zajęciach, których celem było przybliżenie pracy Pracowni Konserwacji Modeli CMM.
Już wkrótce, 24 maja 2011 roku o godzinie 11.00 w siedzibie Centralnego Muzeum Morskiego w Spichlerzach na Ołowiance odbędzie się uroczyste zakończenie projektu. W programie między innymi przedstawienie pt. „Historia kupca gdańskiego”, poetyckie spotkanie pt. „Gdyby Kochanowski żył w szesnastowiecznym Gdańsku”, prezentacja modeli statków oraz zwiedzanie Muzeum.