• Wystawa „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” na statku-muzeum „Sołdek” od dnia 16.06.2023 r. będzie nieczynna do odwołania
• 8 czerwca 2023 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Promocja Południowego Bałtyku

Czy region południowego Bałtyku może stać się tak popularny turystycznie jak Toskania czy Katalonia? Uczestnicy nowego projektu unijnego twierdzą, że w tym rejonie Europy drzemie niewykorzystany jeszcze potencjał. Partnerzy projektu z Niemiec, Polski, Litwy i Szwecji rozpoczęli właśnie wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Seaside (Developing Excellent Cultural Destinations In the Southern Baltic Area), w ramach programu Południowy Bałtyk, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Cztery muzea morskie: Muzeum Marynarki Wojennej w Karlskronie, Muzeum Morskie w Rostoku, Litewskie Muzeum Morza w Kłajpedzie oraz Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku przygotowują wystawę pod tytułem „Cztery kraje, cztery opowieści, cztery punkty widzenia”. Będzie ona ukazywała kilka ważnych aspektów wspólnej historii tego regionu – żaglowce na przełomie XIX i XX wieku, rozwój floty bałtyckiej na przestrzeni wieków, okres zimnej wojny i jego wpływ na powojenne relacje pomiędzy państwami bałtyckimi. CMM swoją część poświęci osiągnięciom w dziedzinie archeologii morskiej, która jest jednym z filarów badawczych muzeum. Wystawa zostanie zaprezentowana w miastach bałtyckich w 2010 roku.

 

Southern Baltic Area


Jednak nie tylko ona ma pokazywać najważniejsze walory regionu południowego Bałtyku. Także zaangażowanie projektu w akcje promocyjne dotyczące sztandarowych wydarzeń takich jak doroczne Baltic Sail – festiwal żeglarstwa odbywający się Kłajpedzie, Karlskronie, Rostocku, Gdańsku, Helsingorze i Lubece, jest szansą na reklamowanie w Europie nowego, atrakcyjnego turystycznie obszaru, wartego odwiedzenia. Baltic Sail ma na celu wspieranie tradycyjnego żeglarstwa bałtyckiego jako markowego produktu kultury morskiej. W ramach prac projektu Seaside partnerzy będą dążyli do stworzenia z Baltic Sail znaku handlowego rozpoznawalnego w Europie i na świecie.

Część uczestników Seaside związana profesjonalnie z turystyką i marketingiem ma za zadanie opracowanie nowych produktów turystycznych promujących walory nadmorskich okolic południowego Bałtyku. Wiemy przecież, że charakteryzują się one wspaniałymi rozległymi piaszczystymi plażami, niespotykaną roślinnością, pokrywającą nadbrzeżne wydmy, zabytkami wtopionymi w portowe miasta Bałtyku.

Termin realizacji trzyletniego projektu Seaside: 2008 – 2011

Budżet: 1 964 784,67 Euro

Partnerzy:

Bureau Hansa Sail Rostock – lider projektu Niemcy
Maritime Museum Rostock Niemcy
Tourist Board Stralsund Niemcy
Tourist Board Rügen Niemcy
Tourist Board Western Pomerania Niemcy
Lithuanian Sea Museum Litwa
Klajpeda Municipality Litwa
Klajpeda University Litwa
Blekinge County Museum Szwecja
Karlskrona Tourist Office Szwecja
Swedish Naval Museum Szwecja
Polish Maritime Museum Polska
Gdańsk Municipality Polska


 

European Union   South Baltic Programme