→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

Publikacja monografii Leszczyńskiego

Celem publikacji jest zaznajomienie polskiej publiczności z życiem i twórczością Michała Leszczyńskiego-Lestera.
Michał Leszczyński, absolwent Szkoły Morskiej w Tczewie, bohater wspomnień Karola O. Borchardta, pozostał w pamięci swoich kolegów jako barwna, wybitna osobowość. Niestety, krąg osób, które miały z nim styczność, jest coraz węższy. Również jego twórczość była i jest bardzo słabo znana, gdyż jako dojrzały artysta tworzył poza granicami kraju – najpierw w Wielkiej Brytanii, a od 1952 roku na Jamajce. Wówczas przyjął pseudonim Michael Lester, chociaż zawsze podkreślał swoje polskie pochodzenie, a prace podpisywał oryginalnym nazwiskiem. W latach 1940-tych wydał w Wielkiej Brytanii dwa poradniki: “How to Draw Sail&Sea” i “Marine Perspective” i wtedy wydawca zauważył: “oto Leszczyński uczy nas rysować morze, tak jak Conrad-Korzeniowski uczył nas o morzu pisać.”

Artystyczna pasja Leszczyńskiego stała się zawodem po osiedleniu na Jamajce: założył wówczas studio i galerię sztuki w Montego Bay, stopniowo całkowicie poświęcał się malarstwu, a jego obrazy chętnie nabywali turyści odwiedzający wyspę. Stąd obrazy Leszczyńskiego znaleźć można w wielu kolekcjach w Europie i Ameryce, podczas gdy w Polsce najprawdopodobniej zachowały się jedynie cztery: dwa malowane przed wojną (w kolekcji Muzeum Miasta Gdyni i Sali Tradycji Akademii Morskiej w Gdyni) i dwa późniejsze, zakupione przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku.

Kenneth J. Jones spotkał Leszczyńskiego jako przedstawiciel Izby Turystycznej Jamajki. Szybko zaprzyjaźnił się z nim, a po śmierci żony artysty prowadził Lester Art Gallery.
Monografia “Michael Lester. Artist mariner 1906-1972. His life and works” powstawała przez lata, gdyż Jones postanowił zebrać informacje o jak największej ilości rozproszonych prac artysty. Publikacja zawiera kilkaset reprodukcji rysunków, akwarel i obrazów olejnych, pochodzących z różnych zbiorów m.in. z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Panamy i Jamajki.
Publikacja wraz z ekspozycją dokumentów ze zbiorów CMM oraz prac artysty ma na celu uczczenie setnej rocznicy urodzin artysty i 35-lecia jego śmierci.

Publikacja dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.