Budowa repliki żakówki
We wrześniu br. teren Muzeum Zalewu Wiślanego został zamieniony w starodawny warsztat szkutniczy. W ramach międzynarodowego projektu LAGOMAR – Dziedzictwo kulturowe Zalewu Szczecińskiego, Kurońskiego i Wiślanego przedstawiciele zabytkowej niemieckiej stoczni TORGELOW, Centralnego Muzeum Morskiego i Gminy Sztutowo podjęli próbę zbudowania, przy użyciu tradycyjnych narzędzi i technik, repliki łodzi charakterystycznej w XIX i na początku XX wieku dla terenu Zalewu Wiślanego – żakówki.
Poniżej prezentujemy etapy tworzenia repliki żakówki:
Żakówka, łódź żakowa – łódź do obsługi żaków, szczególnie charakterystyczna na Zalewie Wiślanym. Do połowy XX w. napędzana dwoma żaglami rozprzowymi, później z napędem mechanicznym. Występowała w dwóch odmianach – w zachodniej części Zalewu – mniejszej (do ok. 5 m długości) i w środkowej części Zalewu – w większej (do ok. 8 m długości).¹
¹Źródło: J. Litwin, Polskie szkutnictwo ludowe XX wieku, s. 346.