→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 1 grudnia 2021 roku statek-muzeum "Sołdek" będzie zamknięty dla zwiedzających.
→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 3 grudnia 2021 roku Spichlerze na Ołowiance i statek-muzeum "Sołdek" będą zamknięte dla zwiedzających.
→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

Nowy eksponat

Muzeum Zalewu Wiślanego wzbogaciło swoją kolekcję o nowy, bardzo interesujący obiekt. Kilka dni temu udostępniliśmy zwiedzającym do oglądania unikatowy bojer “Ludowy 8” zwany także od nazwiska konstruktora “Weilandem”. Bojer ten, to jeden z dwóch egzemplarzy ślizgów, które przekazał w 2005 roku Centralnemu Muzeum Morskiemu Jacht Klub Krynica Morska.

Bojer wymagał kapitalnego remontu, podjął się tego Bogdan Sarach, który wykonał niesamowitą pracę przywracając kompletnie zużytym elementom drewnianym ich dawną świetność. Dużą część pracy wykonał ponadto Dział Konserwacji CMM, który zajął się konserwacją ożaglowania i płóz. Wszystkie prace renowacyjne trwały od lutego do czerwca 2006 roku.

Miejsce eksponowania bojera nie jest przypadkowe. Zalew Wiślany to akwen, na którym od ponad stu lat posługiwano się bojerami. Najpierw wykorzystywali je rybacy zimą udający się na podlodowe połowy, jeśli tylko mieli sprzyjający wiatr, używali ich do transportu głównie sań i sprzętu. Po 1945 roku coraz częściej na zamarzniętym akwenie Zalewu zaczęły pojawiać się jednostki sportowe. O popularności żeglarstwa lodowego w Krynicy Morskiej świadczy fakt, że w 1984 roku zostały tu zorganizowane Bojerowe Mistrzostwa Świata.

“Weiland” stanowi element stałej ekspozycji w Muzeum Zalewu Wiślanego poświęconej różnym formom działalności na Zalewie Wiślanym, w szczególności takim, jak szkutnictwo i rybołówstwo.

  • Ślizg lodowy- inaczej bojer – to pojazd lodowy na płozach napędzany żaglem. Współczesne ślizgi lodowe żeglują na trzech płozach, przy czym płoza sterowa bywa z przodu lub z tyłu. Są jedno-, rzadziej dwumiejscowe, z reguły maja ożaglowanie typu ket bermudzki. Podstawowymi elementami ślizgów są: kadłub, płozownica, płozy, maszt z bomem i żaglem. Prędkość “latania” bojerem waha się średnio od 60 -150 km/h. Standartowe wielkości współczesnych ślizgów lodowych wynoszą: długość: 2-7,5 m, szerokość: 2-4 m, powierzchnia ożaglowania: 3-20 m², masa całkowita 40-250 kg.
  • Ludowy 8 (“Weiland”) – typ ślizgu lodowego jednomiejscowego z płozą sterową z tyłu, klasa monotypowa. Skonstruował go z myślą o młodzieży Polak Otton Weiland. Zbudowano go tylko ok. 50 sztuk. W latach 1956-68 rozgrywano na nim mistrzostwa Polski juniorów i tylko w Polsce były popularne. Dzisiaj żeglują jeszcze pojedyncze egzemplarze tego ślizgu.


    Źródło: Encyklopedia Żeglarstwa, pod red. J. Czajewskiego, Warszawa 1996; hasła: 1) ślizg lodowy, 2) “Ludowy 8”