→ Uprzejmie informujemy, że w dniu 3 grudnia 2021 roku Spichlerze na Ołowiance i statek-muzeum "Sołdek" będą zamknięte dla zwiedzających.
→ Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi
→ Z dniem 2 listopada 2021 roku statek muzeum "Dar Pomorza" został zamknięty w związku z sezonem zimowym
→ Zasady bezpieczeństwa w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią COVID-19 - przeczytaj

Hanzeatycki żaglowiec

W dniach 20-23 kwietnia 2006 r. przy nabrzeżu wyspy Ołowianki cumowała karaka “Lisa von Lübeck” replika średniowiecznego trzymasztowego żaglowca handlowego. Wygląd żaglowca został zrekonstruowany w oparciu o wizerunek ukazujący rozbicie norweskiego żaglowca z Bergen w 1489 roku i szczęśliwe uratowanie jego załogi. Wydarzenie to przedstawiono na obrazie wotywnym, znajdującym się w kościele Najświętszej Marii Panny w Lubece. Inicjatorką zbudowania repliki karaki była Lisa Drager, właśnie od jej imienia zbudowana w latach 1999-2004 replika nosi miano “Lisa von Lübeck”.

Wizyta w Gdańsku była jednym z etapów pierwszego rejsu żaglowca po Bałtyku. Najpierw zawinął on do Kołobrzegu, a następnie do Gdańska, stąd karaka popłynęła do Kilonii.

Karaka to typowy dla Portugalii i Hiszpanii handlowy lub wojenny trójmasztowy żaglowiec z XV-XVI w., stosowany w żegludze oceanicznej. Kadłub zwężał się ku górze, forkasztel wystawał poza dziób, a tylny wielopokładowy kasztel mieścił zwykle kilkanaście dział. Najbardziej znana karaka to Santa Maria, na której Krzysztof Kolumb płynął do Ameryki.

“Lisa von Lübeck” jest zbudowana z drewna dębowego, jej długość całkowita wynosi prawie 36 metrów, szerokość ok. 9 metrów. Wysokość grotmasztu – 21 m, powierzchnia ożaglowania to aż 285 m kw.