• Wystawa „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” na statku-muzeum „Sołdek” od dnia 16.06.2023 r. będzie nieczynna do odwołania
• 8 czerwca 2023 r. (Boże Ciało) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będą zamknięte
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Hanzeatycki żaglowiec

W dniach 20-23 kwietnia 2006 r. przy nabrzeżu wyspy Ołowianki cumowała karaka „Lisa von Lübeck” replika średniowiecznego trzymasztowego żaglowca handlowego. Wygląd żaglowca został zrekonstruowany w oparciu o wizerunek ukazujący rozbicie norweskiego żaglowca z Bergen w 1489 roku i szczęśliwe uratowanie jego załogi. Wydarzenie to przedstawiono na obrazie wotywnym, znajdującym się w kościele Najświętszej Marii Panny w Lubece. Inicjatorką zbudowania repliki karaki była Lisa Drager, właśnie od jej imienia zbudowana w latach 1999-2004 replika nosi miano „Lisa von Lübeck”.

Wizyta w Gdańsku była jednym z etapów pierwszego rejsu żaglowca po Bałtyku. Najpierw zawinął on do Kołobrzegu, a następnie do Gdańska, stąd karaka popłynęła do Kilonii.

Karaka to typowy dla Portugalii i Hiszpanii handlowy lub wojenny trójmasztowy żaglowiec z XV-XVI w., stosowany w żegludze oceanicznej. Kadłub zwężał się ku górze, forkasztel wystawał poza dziób, a tylny wielopokładowy kasztel mieścił zwykle kilkanaście dział. Najbardziej znana karaka to Santa Maria, na której Krzysztof Kolumb płynął do Ameryki.

„Lisa von Lübeck” jest zbudowana z drewna dębowego, jej długość całkowita wynosi prawie 36 metrów, szerokość ok. 9 metrów. Wysokość grotmasztu – 21 m, powierzchnia ożaglowania to aż 285 m kw.