Księżniczka Anna
3 lutego 2006 roku Centralne Muzeum Morskie odwiedził nietypowy gość – Jej Królewska Wysokość Księżniczka Anna. Księżniczka przyjechała do Gdańska, aby wziąć udział w ceremonii wodowania i chrztu statku zbudowanego dla brytyjskiego armatora Trinity House Lighthouse Service przez Stocznię Remontową.
Trinity House należy do najstarszych na świecie instytucji administracji morskiej, został powołany do istnienia przez króla Henryka VIII w roku 1514. Organizacja ta zrzesza osoby wywodzące się z królewskiej i handlowej floty brytyjskiej oraz elity brytyjskiego przemysłu morskiego, jej Mistrzem jest między innymi Książę Edynburga, Filip.
Po uroczystości zwodowania i ochrzczenia jednostki, której obok tradycyjnego rozbicia butelki szampana o kadłub statku i wypowiedzenia formuły błogosławiącej, towarzyszyła modlitwa zaintonowana przez anglikańskiego pastora oraz muzyka w wykonaniu autentycznego szkockiego dudziarza, Księżniczka Anna pojawiła się w siedzibie głównej Centralnego Muzeum Morskiego, gdzie została powitana przez dyrektora muzeum Pana Jerzego Litwina. Tu odbył się bankiet, w którym uczestniczyli między innymi: ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce – Charles Crawford, wojewoda pomorski Piotr Ołowski, admirał Jeremy de Halpert – wiceprezes Trinity House, a także wielu innych wybitnych gości zaproszonych przez Gdańską Stocznię Remontową.
Księżniczka Anna podczas pobytu w siedzibie muzeum odwiedziła sale: Dolomitową, Słowiańską i Arsenał, podziwiała także „Sołdka” i rozciągający się z okien muzeum widok na gdańską starówkę.
Księżniczka Anna nie była pierwszą koronowaną głową odwiedzającą nasze muzeum, wcześniej wizytę złożyła nam Jej Królewska Wysokość Królowa Holandii Beatrycze.
Chrzczona przez brytyjską Księżniczkę jednostka nazywa się Pharos, jest to Multifunction Buoy Tender, czyli wielofunkcyjny stawiacz boi, do którego zadań należy między innymi utrzymywanie bezpieczeństwa żeglugi, obsługiwanie latarni morskich, wymiana boi, kotwic oraz hydrograficzne prace naukowo-badawcze, związane między innymi z przeszukiwaniem dna morskiego w celu odnalezienia wraków. Jest to statek nowej generacji wyposażony w najnowsze systemy nawigacyjne i w silniki, które mają pracować nawet ciszej, niż dopuszczają to normy europejskie dotyczące hałasu. Pharos jest drugim z zaplanowanych trzech statków budowanych przez Stocznię Remontową dla brytyjskiego armatora w ramach kontraktu zawartego między nimi w 2004 roku.